W pierwszym półroczu 2019 r. koleją przewieziono 118,2 mln ton towarów. To o blisko 5,7 mln ton oraz 0,9 mld tonokilometrów mniej niż w 2018 r. Na spadek wyników wpływ miało głównie zmniejszenie przewozów kruszyw, węgla kamiennego oraz rud i wyrobów metalowych.
Porównując rok do roku w pierwszym półroczu 2019 r. spadła o 4,6% masa przewiezionych towarów i o 3,1 % praca przewozowa. W pierwszym półroczu w grupie węgiel kamienny, brunatny, ropa naftowa i gaz ziemny przewieziono 45,2 mln ton, a praca przewozowa wyniosła 7 741 mln tonokilometrów. Udział tej grupy wyniósł pod względem masy 38,3%, a pracy przewozowej 27,4%. Oznacza to spadek udziału o 1,5 punktu procentowego w porównaniu z pierwszym półroczem 2018 r.
W przypadku grupy rudy metali i pozostałe produkty górnictwa i kopalnictwa (jako pozostałe produkty klasyfikowane jest np. kruszywo) wyniki pod względem masy i pracy przewozowej kształtowały się odpowiednio na poziomie blisko 32,7 mln ton i 8 097 mln tonokilometrów, a udziały wyniosły 27,7% i 28,7%.
Grupa koks, brykiety, produkty rafinacji ropy naftowej oraz gazy wytwarzane metodami przemysłowymi to 13,6 mln ton przewiezionych towarów i 4 666 mln tonokilometrów oraz udziały odpowiednio 11,5% i 16,5%. Wszystkie pozostałe grupy klasyfikacji NST stanowiły łącznie blisko 14% wg masy oraz 17,7% wg pracy przewozowej (z czego 40% wg masy i 55% wg pracy stanowiła grupa towary nieidentyfikowalne – najczęściej przewozy kontenerowe).
– Obecnie przewozy kolejowe bardzo ściśle powiązane są z niektórymi sektorami gospodarki. W dużo większym stopniu niż w przypadku transportu drogowego ich wielkość jest zależna od zamówień ze strony sektora energetycznego czy przebiegu realizacji dużych inwestycji infrastrukturalnych. Dlatego tak ważne dla rozwoju transportu kolejowego jest by był coraz częściej wykorzystywany także przy realizacji przewozów ładunków innego rodzaju niż węgiel czy kruszywo – ocenia dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.
– W przypadku takich ładunków jak sprzęt transportowy, maszyny, sprzęt elektroniczny, meble czy ładunki intermodalne, widoczny jest wzrost zarówno masy jak i pracy przewozowej. To może prognozować pozytywny trend w transporcie kolejowym – dodaje.
Największy spadek pod względem wartości bezwzględnych dotyczył przewozów węgla kamiennego. To ponad 4 mln ton wg masy i blisko 0,6 mld tonokilometrów mniej niż w pierwszym półroczu 2018 r.
Drugą w kolejności spadków wg wartości bezwzględnych była grupa rudy metali i pozostałe produkty górnictwa i kopalnictwa – odpowiednio o 1,95 mln ton oraz 0,6 mld tonokilometrów. Z kolei wzrosły przewozy chemikaliów o blisko 0,3 mln ton, sprzętu transportowego 0,25 mln ton oraz towarów nieidentyfikowalnych 1,2 mln ton.