Dziesięć szerokich torów na stacji Terespol

PKP PLK

PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na wykonanie dokumentacji projektowej na rozbudowę torów w rejonie przejścia granicznego Terespol – Brześć. Postępują kolejne inwestycje w transgraniczne połączenia kolejowe – w Medyce i Skandawie.

Zarządca infrastruktury podpisał umowę na wykonanie dokumentacji projektowej na rozbudowę stacji Terespol o dziesięć szerokich torów (1520 mm). Infrastruktura będzie dostosowana do obsługi ciężkich pociągów długości 1050 m i nacisku 25t/oś. Przewidziano specjalny tor do odstawiania uszkodzonych wagonów z materiałami niebezpiecznymi.

Efektem inwestycji będzie możliwość obsługi większej liczby pociągów również w zakresie kontroli celno-granicznej, która będzie się odbywała na nowej grupie torów. Przejście przyjmie więcej pociągów towarowych, co oznacza większe możliwości wymiany handlowej pomiędzy Europą i Azją.

Prace projektowe dla zadania „Poprawa dostępności przejścia granicznego Terespol-Brześć, Etap 1 – Rozbudowa układu torów o prześwicie 1520 mm stacji Terespol”, zrealizuje Schuessler-Plan Inżynierzy Sp. z o.o. do 2022 r. Finansowanie 2,6 mln zł netto pochodzi ze środków PLK. Budowla planowana na lata 2022 – 2024.

– Modernizacja stacji w Terespolu i trasy z Siedlec do Terespola wpłynie na lepszą dostępność i potencjał przeładunkowy stacji. Zwiększą się możliwości przesyłania towarów przez wschodnią granicę na szlaku tranzytowym Moskwa – Mińsk – Warszawa – Berlin. Dzięki inwestycjom zyska także gospodarka regionu – mówi Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.

Komplementarną inwestycją do prac na przejściu granicznym jest modernizacja linii Siedlce – Terespol. Efektem będzie szybszy przejazd pociągów.

W Terespolu powstanie także Lokalne Centrum Sterowania, które usprawni prowadzenie ruchu pociągów. Inwestycja o wartości ponad 555 mln zł netto jest realizowana w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

PLK modernizują infrastrukturę także na innych przejściach granicznych. Inwestycje są finasowane w ramach Krajowego Programu Kolejowego. Specjalny projekt obejmuje 8 przejść: Skandawa – Żeleznodorożnyj, Terespol – Brześć, Medyka – Mościska, Braniewo – Mamonowo, Kuźnica Białostocka – Grodno, Siemianówka – Swisłocz, Dorohusk – Jagodzin, Werchrata – Rawa Ruska.

W 2017 r. w Terespolu przystosowano część torów do lepszej obsługi ruchu granicznego. Na przejściu w Medyce, w korytarzu transportowym Niemcy – Polska – Ukraina, kontynuowana jest przebudowa torów, rozjazdów, sieci trakcyjnej i urządzeń sterowania ruchem. Po zakończeniu robót będzie sprawna obsługa dłuższych i cięższych składów towarowych na granicy z Ukrainą. Trwa pierwszy etap prac w rejonie przejścia granicznego Skandawa – Żeleznodorożnyj, od granicy do punktu przeładunkowego Kotki. Szerokie tory będą dostosowane do przewozu cięższych składów (do 25t/oś) i prędkości do 60 km/h. Umożliwi to rozwój współpracy gospodarczej w regionie.

W tym roku podpisana została umowa na prace w rejonie przejścia Siemianówka – Swisłocz oraz rewitalizację linii od Chryzanowa do granicy. Inwestycja zwiększy rolę Podlasia na transportowej mapie Polski. Roboty budowlane, które usprawnią obsługę pociągów w rejonie zaplanowano do 2022 r.

PLK przebudowały już linię od Czeremchy do granicy z Białorusią, co umożliwi przywrócenie ruchu towarowego na granicy. Będzie to alternatywna trasa w relacji wschód-zachód.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *