Chociaż Rosja niestety czyni postępy w inwazji na Ukrainę i końca trwającej od 2022 r. wojny nie widać, spółki z grupy PKP planują rozwój przewozów intermodalnych szlakiem euroazjatyckim właśnie przez Ukrainę. Ich prezesi podpisali memorandum z ukraińskimi kolejami Ukrzaliznycia, deklarując przygotowanie infrastruktury na potrzeby planowanych połączeń.
Z komunikatu PKP S.A. wynika, że kluczem do rozwoju połączeń kolejowych Polska – Azji są m.in. przejścia graniczne, które wymagają usprawnienia przepustowości, co przełoży się na zwiększenie efektywności w ruchu towarowym. Uruchomienie połączeń z Azji do naszego kraju zapisano w jednym z punktów memorandum zawartego z kolejami ukraińskimi (Ukrzaliznycia) podczas targów kolejowych InnoTrans w Berlinie. Obie strony zadeklarowały „intensywną współpracę na rzecz przygotowania infrastruktury na rozwój tego korytarza”.
– Głównym celem obu stron jest przywrócenie i rozwój intermodalnego połączenia eurazjatyckiego oraz zapewnienie maksymalnej efektywności kolejowych przewozów towarowych na polsko-ukraińskich przejściach granicznych – czytamy w komunikacie PKP S.A.
Memorandum kolejarzy w Berlinie
W spotkaniu w Berlinie udział wzięli m.in.: Alan Beroud, prezes PKP S.A., Yevhen Lyashchenko, prezes Ukrzaliznycia, Marcin Mochocki, członek zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe, Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity, Marcin Wojewódka, p.o. prezesa PKP CARGO oraz Łukasz Górecki, prezes PKP LHS.
– Jestem przekonany, że ta współpraca pozwoli zwiększyć kolejowy przepływ towarów między Polską a Ukrainą oraz rozwijać korytarz handlowy z Chin przez Azję Środkową i Wschodnią. Położenie geograficzne Polski ma strategiczne znaczenie dla realizacji kolejowych przewozów euroazjatyckich. To właśnie tutaj zbiega się kilka kolejowych szlaków prowadzących z Azji do Europy, m.in. trasa TMTM, Południowa, Środkowa i Północna Trasa Nowego Jedwabnego Szlaku oraz Korytarz Południe-Zachód
– powiedział Alan Beroud, cytowany w komunikacie.
W 2022 r., po wybuchu wojny w Ukrainie, większość przewozów realizowanych tymi szlakami została albo zawieszona z uwagi na ich niedostępność, albo ograniczona w związku z obowiązującymi sankcjami. Jednocześnie, przed wojną w Ukrainie, przewoźnik towarowy z Grupy PKP – PKP LHS z powodzeniem realizował przewozy jako operator linii szerokotorowej, odpowiadając za przesyłki od granicy chińsko-kazachskiej do Sławkowa. W całym roku 2020 do stacji Sławków LHS dotarło 35 pociągów kontenerowych nadanych w Chinach, załadowanych 1612 kontenerami (3224 TEU). W roku 2021 było to już 110 pociągów załadowanych 5 664 kontenerami 40’ tj. 11 328 TEU. Jednocześnie, od maja 2021 r., rozpoczęto organizację przewozów ze Sławkowa do chińskiego miasta Xi’an. Do końca roku 2021 nadano 19 pociągów trasą ze Sławkowa do Chin, załadowanych 837 kontenerami 40’ (1674 TEU).
Polska i Ukraina chcą zarabiać na tranzycie
– Integracja europejska naszej kolei jest ważna, bo dzięki temu odkrywamy zarówno nowe rynki zbytu dla gospodarki Ukrainy, jak i możliwości Unii Europejskiej. Ukraina i Polska są strategicznymi partnerami w tym projekcie, dlatego niezwykle istotna jest bliska współpraca, również nad rozwojem ukraińsko-polskich kolejowych przejść granicznych i korytarzy TEN-T o rozstawie torów 1435 mm na terytorium Ukrainy. Wzmocnienie partnerstwa logistycznego jest konieczne dla odbudowy potencjału tranzytowego naszego kraju. Ukraina i Polska są kluczowymi krajami na tej drodze. Oba kraje są zainteresowane poprawą logistyki intermodalnej między Ukrainą a krajami UE, tworzeniem terminali kontenerowych oraz uruchamianiem nowych tras i usług
– powiedział Yevhen Lyashchenko, szef kolei ukraińskich.
W lipcu 2024 r. delegacja spółek Grupy PKP oraz PKP PLK wizytowała przejścia graniczne w Werchracie, Hrebennem, Hrubieszowie oraz Dorohusku, a także stację Rawa Ruska po stronie ukraińskiej. Wizyty te służyły przede wszystkim ocenie stanu technicznego i technologicznego przejść oraz omówieniu możliwości usprawnienia przepustowości i zwiększenia efektywności przejść granicznych w ruchu towarowym i pasażerskim, a także rozbudowy granicznej infrastruktury kolejowej.
To jednak niejedyny element współpracy polsko-ukraińskiej. Trwają także rozmowy dotyczące uruchomienia pasażerskiego połączenia PKP Intercity na trasie Warszawa – Rawa Ruska.
Zobacz też: Koleje ukraińskie uruchomią pociągi do Duisburga