Kolejowy przewoźnik intermodalny rozbudował w listopadzie powierzchnię swojego terminalu w Warszawie, zwiększając jego pojemność o 25 proc. W obiekcie rozwijane są usługi depotowe dla chińskich kontrahentów. W przyszłym roku obsługa kontenerów z Chin wzrośnie w nim nawet o połowę.
Terminal intermodalny Loconi funkcjonuje od 2015 roku. Do niedawna zajmował obszar 6,8 ha i dysponował powierzchnią składową 3,5 tys. TEU. W listopadzie 2019 r. Loconi Intermodal wydzierżawiło dodatkowe 11 tys. mkw., zwiększając jego powierzchnię do prawie 8 ha i zdolności składowe do 4,3 tys. TEU.
Rozwój był odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie na usługi depotowe – składowanie kontenerów, z których korzystają głównie klienci z Chin. – Nasi wschodni partnerzy oferują polskim klientom sprzedaż albo leasing kontenerów oraz popularną nadal formę krótko- lub długoterminowej dzierżawy – wyjaśnia Katarzyna Kwasiborska, dyrektor ds. terminali w Loconi Intermodal.
Na rozwój usług depotowych w Warszawie ma wpływ m.in. gęsta sieć połączeń kolejowych Loconi z portami morskimi. Aktualnie operator oferuje łącznie 20 połączeń z/do Warszawy. Nie bez znaczenia jest też obsługa transportów z Nowego Jedwabnego Szlaku i stale rosnąca liczba połączeń kolejowych z Chinami.
– Kontrakty na składowanie chińskich kontenerów podpisaliśmy już z 12 firmami i liczba ta cały czas rośnie. Rok 2019 zamkniemy na poziomie ponad 8 tys. przeładunków zrealizowanych na zlecenie kontrahentów z Chin. Pracujemy też nad rozwojem pokrewnych usług, takich jak neutralizacja kontenerów i ich naprawy – zapowiada Katarzyna Kwasiborska.
Średni czas składowania pustego kontenera z Chin na warszawskim terminalu Loconi wynosi około 70 dni. Aktualnie znajduje się tam około 2200 TEU (1100 kontenerów 40’HC), co zajmuje 50 proc. powierzchni składowej terminala.
Loconi prognozuje, iż w zakresie obsługi chińskich kontenerów osiągnie 50 proc. wzrost w 2020 r.