Alstom przejmuje Bombardier Transportation

Alstom

Po tym jak unijne instytucje antymonopolowe nie zgodziły się na fuzję Alstomu z Siemensem, międzynarodowy koncern energetyczno-transportowy rozpoczął rozmowy o przejęciu kanadyjskiego Bombardier Transportation. Jeśli transakcja dojdzie do skutku, Alstom zapłaci za aktywa Bombardiera 5,8-6,2 mld euro. Po zakończeniu mariażu powstanie największy producent taboru kolejowego na świecie.

Alstom zapłaci za akcje Bombardiera gotówką oraz własnymi akcjami. W transakcję zaangażowany jest dotychczasowy inwestor kanadyjskiego przedsiębiorstwa: fundusz Caisse de dépôt et placement du Québec (CDPQ). Zgodnie z ustaleniami z Alstomem, CDPQ ma dokonać ponownej inwestycji 2 mld euro w Bombardierze oraz ma zainwestować 0,7 mld euro w akcje Alstomu. Kanadyjczycy pozostaną udziałowcem nowego przedsiębiorstwa – giganta.

– Z dumą ogłaszam przejęcie Bombardier Transportation, które stanowi wyjątkową okazję do umocnienia naszej globalnej pozycji na dynamicznie rozwijającym się rynku transportowym.

Bombardier uzupełni ofertę Alstomu o nowe lokalizacje na świecie oraz o dodatkowe platformy technologiczne – powiedział Henri Poupart-Lafarge, prezes i dyrektor generalny Alstomu. – Z przyjemnością witamy CDPQ jako nowego długoterminowego akcjonariusza. CDPQ w pełni popiera transakcję i strategię Alstomu – dodał.

Bombardier Transportation ma portfel zamówień o wartości 32 mld euro i sprzedaż w wysokości 7,4 euro. Pop jego przejęciu portfel zamówień Alstomu zwiększy się do 75 mld euro, a przychody firmy wyniosą 15,5 mld euro.

Alstom planuje zamknąć transakcję w pierwszej połowie 2021 r.

Zarówno Alstom i Bombardier posiadają zakłady w Polsce. Do Alstomu należą podmioty: Alstom Konstal w Chorzowie (produkuje tramwaje, pociągi metra i części do składów dużych prędkości), Alstom Power z oddziałami we Wrocławiu i Elblągu (produkcja m.in. turbin dla okrętów) i Alstom Power Flowsystems.

Z kolei Bombardier ma spółki: Bombardier Transporatation (ZWUS) Polska w Katowicach (produkcja urządzeń z dziedziny automatyki kolejowej) i Bombardier Transportation we Wrocławiu, która produkuje „pudła” pojazdów (lokomotyw i zespołów trakcyjnych). Firma ma też fabrykę w Łodzi i biura w Warszawie.

Tak wygląda zakład Bombardiera we Wrocławiu:

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane