GDDKiA testuje na drogach nowe oznakowanie poziome

Autostrada GDDKiA po zmroku
GDDKiA

Aby poprawić czytelność węzłów drogowych a więc i bezpieczeństwo kierowców, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zastosowała doświadczalnie, na wybranych odcinkach dróg krajowych, oznakowanie poziome informujące o numerze drogi do której prowadzi dany pas ruchu, ale również o miejscowości kierunkowej (na obwodnicach dużych aglomeracji miejskich). Kierowcy mogą wyrazić opiię na temat przedstawionych rozwiązań w przygotowanej ankiecie.

Z danych opublikowanych przez Komendę Główną Policji wynika, że w 2022 r. nieprawidłowa zmiana pasa ruchu była przyczyną 530 wypadków drogowych spowodowanych przez kierujących, w których śmierć poniosły 52 osoby, a 648 zostało rannych. Nowe oznakowanie poziome wprowadzono, aby zwiększyć bezpieczeństwo kierowców.

W grudniu 2022 r. przekazany został do Ministra Infrastruktury projekt zmian do rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach.

Jednym z zaproponowanych w dokumencie rozwiązań jest możliwość umieszczanie numerów dróg na pasach ruchu w miejscach, gdzie skomplikowany układ drogowy może powodować trudności z wyborem właściwego kierunku jazdy, np. wielopasowy przekrój autostrady, drogi ekspresowej itp.

Chcąc poprawić czytelność węzłów drogowych GDDKiA zastosowała doświadczalnie, na wybranych odcinkach dróg krajowych, oznakowanie poziome informujące o numerze drogi do której prowadzi dany pas ruchu, ale również o miejscowości kierunkowej (na obwodnicach dużych aglomeracji miejskich).

W ramach programu pilotażowego GDDKiA zidentyfikowała również miejsca na bardziej skomplikowanych węzłach, na których wskazane będzie dodatkowe doznakowanie miejscowości kierunkowych za pomocą napisów w formie oznakowania poziomego, w rozmiarze każdorazowo dopasowywanym tak, aby miejscowość kierunkowa mieściła się w granicach pasa ruchu. Na przykładzie poniższych miejscowości kierunkowych zastosowano pomniejszenie do 75 proc. wielkości napisów określonych w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach. Każdorazowo napisy te będą dostosowane do: – do wielkości liter w zależności od ich liczby w nazwie miejscowości kierunkowej; – lokalizacji na pasie ruchu w zależności od liczby napisów na jezdni.

Chcąc poznać opinię kierowców na temat przedstawionych rozwiązań GDDKiA przygotowała krótką ankietę.

 

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane