Nowy układ drogowy w Porcie Gdańsk na ukończeniu

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk

Kluczowa inwestycja Portu Gdańsk o łącznej wartości 166 mln zł netto, jest na ukończeniu. Generalny wykonawca budowy nowego układu drogowego w Porcie Zewnętrznym, sopocka firma NDI ma do wykonania już tylko prace porządkowe.

Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk, przypomina, że przedsięwzięcie ma dla portu kluczowe znaczenie. Inwestycja jest realizowana z myślą o kontrahentach, aby procesy przeładunków były jak najbardziej wydajne. – Chodzi tu o budowę nowych dróg i układów torowych wyprowadzanych ze stacji kolejowej PKP Port Północy do bram poszczególnych terminali. W przypadku największego z nich, czyli terminalu DCT, będą to dwa tory. Dodatkowo zrealizowana właśnie inwestycja drogowa, wyprowadzi bezkolizyjne ruch z terminala, dalej na południe Polski. Co istotne, jest to zupełnie nowy układ drogowy, który umożliwi bezkolizyjny ruch pojazdów – mówi Greinke.

W ramach inwestycji wybudowano dwie jezdnie w układzie 2 plus 2 do terminalu kontenerowego, które pozwolą sprawnie wyprowadzać kontenery.
Jedynym miejscem od wyjazdu z terminala, w którym trzeba zwolnić będą dopiero bramki na autostradzie. – Nasza inwestycja wpisuje się doskonale w projekty realizowane przez GDDKiA. Autostrada A1 łącząca Czechy z polskim wybrzeżem Morza Bałtyckiego i Portem Gdańsk jest już gotowa w 85%. Już w 2022 roku przejedziemy bez świateł autostradą bezpośrednio z Portu Gdańsk do czeskiej Ostrawy, Brna, Pragi czy słowackiej Bratysławy – opowiada Łukasz Greinke.

Prace w Porcie Gdańsk rozpoczęły się w sierpniu 2018 roku, a zgodnie z umową mają zakończyć się maju 2021 roku. W tym czasie generalny wykonawca pracując przy pełnej operacyjności portu i wszystkich baz przeładunkowych wykonywał kolejne etapy prac. – Największym wyzwaniem w trakcie tego projektu była dla nas logistyka – mówi Maciej Szymański kierownik budowy z firmy NDI. – Niejednokrotnie prace toczyły się 24 godziny na dobę tak aby np. przywrócić w najkrótszym możliwym czasie ruch pociągów do terminala DCT. Roboty prowadziliśmy praktycznie we wszystkich branżach i zawsze musieliśmy zachować możliwość normalnego funkcjonowania portu. Udało się to dzięki doskonałej współpracy z Inwestorem, czyli Zarządem Morskiego Portu Gdańsk oraz Inżynierem Kontraktu firmą SWECO – dodaje Maciej Szymański.

Zasadnicze prace konstrukcyjne udało się zakończyć jeszcze w ubiegłym roku. Ostatnie miesiące to prace wykończeniowe oraz prace brukarskie na ulicy Kontenerowej. Na budowie w Porcie Gdańsk budowlańcy wykorzystali 40 000 t masy bitumicznej, 13 000 m³ betonu konstrukcyjnego, 860 ton stali zbrojeniowej i 1200 ton szyn.

– Ta inwestycja jest częścią największego programu inwestycyjnego w Porcie w Gdańsku od końca lat 70. ubiegłego wieku, którego wartość to ponad 750 mln zł. Jednocześnie Port Gdańsk nie zwalnia tempa i w planach są kolejne inwestycje w nabrzeża jak również w infrastrukturę drogową i kolejową, co pozwoli przekroczyć kwotę 1 mld zł inwestycji w infrastrukturę portową – mówi Lech Paszkowski Dyrektor Działu Rozwoju i Inwestycji w Porcie Gdańsk.

W ramach projektu rozbudowy układu drogowo-kolejowego w Porcie Zewnętrznym wykonywanym przez firmę NDI na rzecz Portu Gdańsk przebudowywane zostały ulice: Portowa, Poinca, Kontenerowa i Budowniczych Portu Północnego. Powstały 4 nowe wiadukty, a rozebrane zostały 2 istniejące (w tym jeden nad czynnymi torami kolejowymi oraz drugi nad zespołem przesyłowych rur paliwowych PERN, LOTOS i Naftoport). Pojawił się dodatkowy tor do terminala DCT, nowe tory do terminali węglowych oraz nowoczesny system sterowania ruchem kolejowym. Powstał także parking buforowy dla aut ciężarowych – pierwszy w tej części portu.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane