Na odcinku Katowice Ligota – Tychy zamontowano nowe tory i sieć trakcyjną. Przebudowano też przejazdy kolejowo-drogowe aby poprawić bezpieczeństwo. Kończą się prace PKP Polskich Linii Kolejowych wartości 50 mln z na linii 142.
Od 15 grudnia zostanie przywrócony ruch pociągów towarowych na odcinku Katowice Ligota – Tychy. Przewiduje się, że będzie po nim jeździło ok. 20 pociągów na dobę.
Pociągi towarowe skorzystają z nowych możliwości. Przez Katowicki Węzeł Kolejowy z północy i południa pojadą z pominięciem stacji Katowice, głównie przez Katowice Ligotę – Katowice Ochojec – Katowice Murcki – Katowice Kostuchnę – Tychy (po linii nr 142). Dzięki temu odciążona będzie linia łącząca Katowice z Tychami (nr 139, czyli będzie mogło pojechać więcej pociągów pasażerskich).
Linia 142 stanowi istotny element kolejowej obwodnicy Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego z północy województwa w kierunku południowym. Trasa zapewnia bezpośrednie połączenia z Jaworznem Szczakową, Mysłowicami i Gliwicami dla ruchu towarowego, bez konieczności przejazdu przez stację Katowice.
Prace zlecone przez PLK na linii z Katowic Ligoty do Tychów rozpoczęły się w I kwartale 2018 r. Zakończenie zaplanowane jest do końca 2019 r.
W ramach projektu „Udrożnienie podstawowych ciągów wywozowych z Górnego Śląska” o wartości 50 mln zł, wymieniono 14 km torów, 15 km sieci trakcyjnej oraz 11 rozjazdów. Wyremontowano też 15 obiektów inżynieryjnych, m.in. wiadukt nad DK81 w Katowicach Ligocie i most nad rzeką Mleczną w Katowicach. Dzięki przeprowadzonym pracom prędkość pociągów towarowych wzrośnie dwukrotnie, z 40 do 80 km/h. Zwiększy się też poziom bezpieczeństwa, dzięki przebudowie przejazdów kolejowo-drogowych.
Pociągi wracają na linię kolejową. Kierowcy, rowerzyści i piesi nie powinni ignorować bezpieczeństwa i ostrożnie przekraczać przejazdy oraz dostosować się do przepisów ruchu drogowego.
Na linii Katowice Ligota – Tychy jest 10 przejazdów. Na terenie Katowic 9: na ul. Gen. Waltera Jankego, ul. Cegielniana, ul Kołodzieja, ul. Boya – Żeleńskiego, ul. Podleśna, ul. Saska, ul. Zaopusta oraz trzy przejazdy leśne. Przez przejazd w ciągu ul. Jankego nie kursowały pociągi w ostatnich 4 latach, a ruch na pozostałych przejazdach prowadzony był sporadycznie.
Dla zwrócenia uwagi na zachowanie bezpieczeństwa na skrzyżowaniu toru i drogi PLK planują akcje informacyjne. W ramach kampanii społecznej „Bezpieczny przejazd – Szlaban na ryzyko!” prowadzone są spotkania edukacyjne w przedszkolach, szkołach podstawowych i średnich oraz akcje prewencyjne na przejazdach (w tym „Bezpieczne piątki” w wakacje i przed świętami).