Podwyżka opłat za korzystanie z niemieckich autostrad

samochody jadą autostradą
MichaelGaida, Pixabay

Od 1 grudnia 2023 r. wzrosną opłaty za przejazd niemieckimi autostradami dla ciężarówek o masie powyżej 7 ton. Z kolei od 1 lipca 2024 r. podwyżka zostanie rozszerzona na pojazdy o masie 3,5 – 7,5 tony. Zgodę na wzrost myta, które będzie uzależnione od emisji CO2 przez pojazdy, wydał niedawno niemiecki parlament.

20 października 2023 roku Bundestag zgodził się na podwyższenie opłat drogowych dla ciężarówek. Projekt ustawy rządu federalnego o zmianie przepisów o opłatach drogowych został przyjęty przez niemiecki parlament głosami koalicyjnych grup parlamentarnych.

Rząd federalny tłumaczy podwyżki opłat koniecznością zagwarantowania bezpieczeństwa inwestycji w infrastrukturę drogową w perspektywie długoterminowej. Podwyżki mają też zachęcić przewoźników do inwestycji w pojazdy o mniejszej emisyjności. Nowe opłaty będą uzależnione bowiem od emisji CO2 przez samochód.

Pierwsza podwyżka opłat wejdzie w życie 1 grudnia 2023 r. Ciężarówki powyżej 7,5 tony będą podlegały 5-stopniowej klasyfikacji. Klasa I będzie oznaczała najwyższe myto, klasa V najniższe. Przykład: za kilometr przejechany 5-osiową ciężarówką o normie Euro 6 przewoźnik płaci obecnie 19 centów. Od grudnia zapłaci 35 centów. W najmniejszym stopniu podwyżką myta dotknięte będą ciężarówki o napędzie elektrycznym i wodorowym.

Zgodnie z ustawą przyjętą przez Bundestag, od 1 lipca 2024 r. podwyżka opłat zostanie rozszerzona także na samochody o masie od 3,5 do 7,5 tony. Z obowiązku uiszczenia opłaty drogowej mają być zwolnione samochody do 7,5 tony, wykorzystywane przez osoby wykonujące zawody rzemieślnicze.

Niemiecki rząd spodziewa się, że wprowadzenie opłat w zależności od emisji dwutlenku węgla dla pojazdów od 7,5 tony wygeneruje dodatkowe wpływy z opłat drogowych w wysokości 26,61 mld euro w latach 2024-2027. Dodatkowe wpływy z tytułu rozszerzenia opłat drogowych na pojazdy o masie powyżej 3,5 tony wyniosą zaś 4 mld euro (w tym samym okresie).

Połowa dochodów z myta będzie przeznaczana na poprawę infrastruktury transportowej dróg federalnych, a druga połowa zostanie wykorzystana na inwestycje na sieci kolejowej.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane