Rząd wycofa się z pogłębienia toru wodnego w Elblągu?

Polimerek, Wikimedia

Jednym z celów budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną jest umożliwienie transportu kontenerów z portów morskich Trójmiasta statkami feederowymi do Elbląga. Okazuje się jednak, że resort gospodarki morskiej nie ma zamiaru sfinansowania kolejnej znaczącej inwestycji – pogłębienia i wyregulowania rzeki Elbląg.

Urząd Morski w Gdyni jest w trakcie wyłaniania wykonawcy budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Najkorzystniejszą ofertę na realizację inwestycji złożyło konsorcjum trzech firm: belgijskiej N.V. Besix oraz polskich NDI S.A i NDI Sp. zo.o. Za przekop mierzei i budowę kanału ze śluzami wraz ze sztuczną wyspą na Zalewie Wiślanym konsorcjum otrzyma ponad 922 mln zł.

W dalszym planach Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej miały być inwestycje dostosowujące Port morski w Elblągu do przyjęcia statków feederowych. Najważniejszą dla portu inwestycją ma być pogłębienie rzeki Elbląg.

W planach jest tylko most
27 sierpnia w urzędzie miejskim w Elblągu odbyła się konferencja prasowa senatora Jerzego Wcisły, prezydenta Elbląga Witolda Wróblewskiego oraz Arkadiusza Zglińskiego, dyrektora Zarządu Portu Morskiego Elbląg. Zaprezentowane podczas spotkania z mediami fakty wskazują, że po wybudowaniu kanału łączącego Bałtyk z Zalewem Wiślanym rząd nie sfinansuje dalszych inwestycji.

– Od momentu kiedy przekop zaczął się urzeczywistniać podejmowałem dwa istotne tematy. Po pierwsze, czy ta inwestycja obejmie również pogłębienie toru wodnego prowadzącego do Portu w Elblągu i dostosowanie go do parametrów kanału przez Mierzeję i po drugie czy most pontonowy w Nowakowie zostanie zastąpiony nowym, stałym, mostem – powiedział senator Jerzy Wcisła. –Takie zapytania o pieniądze na pogłębienie toru i budowę mostu kierowałem do MGMiŻŚ. Jeżeli chodzi o most otrzymałem odpowiedź, że jest przewidziany do realizacji w latach 2020-2022, a na jego budowę potrzebne jest około 67 mln zł. Niestety ta odpowiedź nie daje mi pewności, czy te pieniądze są rzeczywiście w budżecie państwa zabezpieczone – dodał senator.

Bardziej skomplikowana jest sprawa toru wodnego do elbląskiego portu. – Przypominam, że wybudowanie kanału przez Mierzeję bez pogłębienia toru będzie miało znaczenie tylko turystyczne. Ministerstwo udzieliło mi 19 sierpnia odpowiedzi, że zadanie dotyczące pogłębienia toru leży w gestii zarządcy, tj. Zarządu Portu w Elblągu, a ten może ubiegać się o środki z Regionalnego Programu Operacyjnego – informuje Jerzy Wcisła.

Zdaniem senatora, co innego deklaracje polityczne o tym, że pogłębienie zostanie wykonane z pieniędzy państwowych, a co innego oficjalna odpowiedź, że na to pieniędzy państwowych nie będzie.

Rzeka to własność Skarbu Państwa
Prezydent Elbląga jest zaskoczony tą informacją. – Jeszcze w kwietniu tego roku byłem na posiedzeniu Komisji w Warszawie, gdzie była deklaracja ze strony rządowej o tym, że powstanie nowy most w Nowakowie i o to byłem spokojny, ale zdziwiła mnie nowa informacja o torze wodnym. Przecież tor, to rzeka Elbląg, własność Skarbu Państwa i taka była też deklaracja ministerstwa. Budzi to moje zaniepokojenie i będę musiał wystąpić do pana ministra z zapytaniem o finansowanie, bo to zupełnie inna informacja niż ta z kwietnia przekazana na spotkaniu z samorządowcami – podkreślił Witold Wróblewski.

Informacja o tym, że spółka zarządzająca portem powinna sama zabezpieczyć środki na pogłębienie rzeki, jest zaskakująca także dla samych zainteresowanych. – Port jako spółka komunalna działa na podstawie ustawy o portach i przystaniach morskich, a tam zapisane jest, że budowa takiej infrastruktury odbywa się ze środków budżetowych państwa, dotyczy to również położonych w granicach portu torów wodnych, obiektów i instalacji – podkreślił  Arkadiusz Zgliński. – Przypomnę, że port w Elblągu nie jest akwenem zamkniętym tylko przepływowym, tylko wytyczona granica wskazuje, gdzie kończą i zaczynają się wody morskie i śródlądowe. Co oczywiste, nie możemy prowadzić inwestycji na nieswoim gruncie – zaznaczył Zgliński.

Porty pracuje nad mniejszymi projektami
Dyrektor portu dodaje, że nabrzeża przeładunkowe i towarowe są tak skonstruowane, że istnieje możliwość ich pogłębienia do 5 metrów. – Opracowujemy koncepcję budowy dla naszego portu obrotnicy, przygotowujemy się do przekopu, inwestujemy w infrastrukturę techniczną w samym porcie. Na takie zadania można starać się o środki z Funduszu Małych Portów – mówi Zgliński.

Senator Jerzy Wcisła zadeklarował, że nadal będzie przekonywał i lobbował na rzecz wpisania polskiej sieci dróg wodnych do sieci TNT, będzie również podejmował działania na rzecz zakupu elbląskim wodniakom dobrej łodzi motorowej. Wystąpił w tej sprawie do ministerstwa o wskazanie źródła finansowania, czy programu, z którego można będzie taką łódź zakupić.

Podobne wiadomości
Komentarze (1)
  1. Budżet z gumy nie jest, wszystkich obietnic się nie da się spełnić. Widocznie lobbing Elbląga był słabszy od innych lobbingów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *