Rosyjskie firmy FESCO oraz Atomenergoprom (spółka państwowego koncernu Rosatom) zamierzają utworzyć Wschodni Hub Transportowo-Logistyczny na terenie Portu Handlowego Władywostok. Obiekt będzie elementem planowanej Północnej Drogi Morskiej przez wody Arktyki – alternatywy dla tradycyjnej trasy przewozu ładunków między Azją i Europą przez Kanał Sueski.
Planowany hub będzie elementem tworzonego przez Rosatom euroazjatyckiego szlaku dla transportu kontenerów Północną Drogą Morską. Stosowana umowa w sprawie budowy hubu została podpisana podczas Wschodniego Forum Ekonomicznego przez Andrieja Sewerilowa, przewodniczącego rady dyrektorów FESCO, oraz Kirilla Komarowa, dyrektora Atomenergoprom, pierwszego dyrektora generalnego Rosatom.
Wschodni Hub Transportowo-Logistyczny ma zajmować się przeładunkami kontenerów przewożonych arktycznymi kontenerowcami oraz statkami feederowymi. Obiekt będzie częścią projektu zmierzającego do utworzenia alternatywnej trasy przez Morze Północne dla kontenerowców kursujących między Azją i Europą.
W ramach Północnej Drogi Morskiej mają funkcjonować dwa huby przeładunkowe. Poza obiektem wschodnim – we Władywostoku, drugi ma powstać na zachodzie Rosji.
Wschodni hub przeładunkowy powinien zwiększyć przepustowość Portu Handlowego Władywostok oraz przyciągnąć nowe ładunki na północny szlak transportowy. – Mamy duże doświadczenie w organizacji transportów cargo z regionu Azji i Pacyfiku przez rosyjski Daleki Wschód i jesteśmy przekonani, że będziemy na rym rynku liderem. Kapitanowie statków FESCO byli budowniczymi Północnej Drogi Morskiej i wnieśli znaczący wkład w rozwój tej najważniejszej arterii transportowej. Logicznym krokiem w rozwoju tych kierunków będzie utworzenie Wschodniego Hubu Transportowo-Logistycznego – mówi Andriej Andrey Sewerilow, przewodniczący rady dyyrektorów FESCO. – We współpracy z Rosatom będziemy mogli wzmocnić zdolności Portu Handlowego Władywostok, aby zaoferować naszym partnerom optymalne rozwiązania logistyczne i pomóc im w pełni wykorzystać unikalne korzyści płynące z tej trasy – dodaje Sewerilow.
Kirill Komarow, dyrektor Atomenergoprom, oraz dyrektor rozwoju biznesu międzynarodowego w Rosatom, uważa, że euroazjatycki projekt tranzytu kontenerowego pozwoli stworzyć dodatkowy globalny szlak transportowy między Europą a Azją w celu zwiększenia stabilności globalnego systemu logistycznego i integracji Rosji z biznesem handlem. – Mamy dużo pracy do wykonania, aby stworzyć odpowiednią infrastrukturę, a dziś robimy ważny krok w tym kierunku – stwierdził Komarow.
W ramach projektu Północnej Drogi Morskiej Rosja planuje modernizację kilku portów morskich, a także rozbudowę infrastruktury lotniczej.