Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście otrzymał 17 kwietnia 2024 r. decyzję lokalizacyjną dla realizacji terminalu kontenerowego w Świnoujściu. Decyzję wydał wojewoda zachodniopomorski, Adam Rudawski.
Stworzenie głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu jest jednym z elementów ujętych w „Programie rozwoju portów morskich do 2023 roku”. Jego celem jest utrwalenie pozycji polskich portów w basenie Morza Bałtyckiego i stworzenie z nich kluczowych węzłów globalnych łańcuchów dostaw dla Europy Środkowo Wschodniej.
ZMPSiŚ stworzył ogólne ramy koncepcji terminalu przyjaznego środowisku. Docelowo terminal będzie w stanie obsłużyć do 2 mln TEU rocznie, obsługując jednocześnie dwa statki, jeden o długości 400 m i jeden o długości 200 m. Zgodnie z taką ideą wybrany podmiot ma zrealizować projekt zagospodarowując część Zatoki Pomorskiej i przyległych nieruchomości.
Zarządca zachodniopomorskich portów zwraca uwagę na specyfikę działalności terminalu, którego lokalizacja ogranicza do minimum wpływ na otoczenie i środowisko naturalne. Ma to również istotne znacznie dla mieszkańców dzielnicy Warszów, która będzie od terminalu oddzielona naturalną ścianą lasu.
W październiku 2023 r. planowany terminal kontenerowy otrzymał inną decyzję środowiskową, wydaną przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Szczecinie.
Zobacz też: Terminal w Świnoujściu będzie wymagał dostępu do kolei