Przedsiębiorstwo LOTOS Petrobaltic, które zajmuje się poszukiwaniem złóż ropy i gazu na polskim szelfie Morza Bałtyckiego, poinformowało o zakupie nowej jednostki. Statek BAZALT II przypłynął 4580 mil morskich z Wybrzeża Kości Słoniowej do Gdańska, aby wspierać obsługę platform wiertniczych.
Poprzednim właścicielem BAZALTA II była firma Swire Pacific Offshore (SPO) z siedzibą w Singapurze. LOTOS Petrobaltic kupił jednostkę 24 marca 2022 r. przez swoją spółkę Miliana Shipping, przy współudziale Technical Ship Management Ltd. Po podpisaniu umowy statek zmienił nazwę z Pacific Warden na BAZALT II.
Po zakończonych sukcesem inspekcjach, przeflagowaniu i wydaniu niezbędnych dokumentów 30 marca jednostka ruszyła w długą drogę z Wybrzeża Kości Słoniowej do Polski. 25 kwietnia statek po raz pierwszy zacumował przy nabrzeżu Flisaków w Gdańsku. Nowo zakupiony statek, po krótkich pracach przygotowawczych, wejdzie w regularny serwis przy obsłudze platform wiertniczych w polskiej strefie ekonomicznej Morza Bałtyckiego.
– Witamy BAZALTA II w naszej morskiej flocie. Zakup statku to zawsze ważne wydarzenie w historii spółki. Odmładzamy naszą flotę, ale też wiąże się to z poszerzaniem zakresu działania spółki w sferze logistyki morskiej oraz z inwestycjami w obszarze morskiej energetyki wiatrowej. Nowo zakupiona jednostka ma docelowo zastąpić nasz dzielny, ale wysłużony już serwisowiec BAZALT. Niech dobrze służy naszej firmie i pracownikom, a przede wszystkim bezpiecznie pływa – mówi Grzegorz Strzelczyk, prezes LOTOS Petrobaltic.
BAZALT II został zbudowany w grudniu 2002 roku w stoczni Brevik Construction A/S w Norwegii. Jednostka ma 68,95 m długości, 15,5 m szerokości i 6 m zanurzenia z ładunkiem. Jej nośność to 2355 t. Moc napędu głównego statku sięga 10657 KM. Statek jest wyposażony w 300-tonową wciągarkę Brattvagg, dysponuje technologią dynamicznego pozycjonowania (DP). Jest to statek konstrukcji firmy Rolls-Royce model UT710, o dużej mocy, ładowności i sile uciągu. Jako jednostka typu AHTS (ang. Anchor Handling Tug / Supply vessel) – przeznaczona jest do szerokiej gamy zastosowań na morzu, w szczególności obsługi platform, w tym między innymi obsługi kotwic, holowania, wsparcia ROV (zdalnie sterowanych pojazdów podwodnych) i prac ratowniczych.