MW Rail zamierza zarabiać na leasingu wagonów

Pociąg towarowy przejeżdża po moście Gdańskim w Warszawie. Wagony towarowe - węglarki.
Adam Brzozowski

Spółka MW Rail, należąca do notowanej na GPW firmy MW Trade, świadczy wynajem wagonów towarowych. Przedsiębiorstwo widzi potencjał dla leasingu taboru w modelu ROSCO (Rolling Stock Company). Niedawno zakupiło pierwszą pulę wagonów typu Eaos, a teraz zapowiada podpisanie pierwszej umowy leasingowej na rynku austriackim.

Rafał Wasilewski, prezes MW Trade, a jednocześnie prezes MW Rail, informuje, że jego spółka chce stworzyć znaczący „pool taborowy” i skutecznie zbudować pozycję na rynku polskim i środkowej Europy.

– Mamy bardzo ambitne plany rozwoju tego segmentu. Już teraz nasza spółka zależna jest bliska sfinalizowania pierwszej znaczącej umowy na rynku austriackim. Kluczem do sukcesu jest oparcie się na doświadczeniu i wiedzy MW Trade, zespole ekspertów z rynku kolejowego, optymalizacji kosztowej oraz dobrej komunikacji z otoczeniem branżowym – twierdzi Wasilewski.

Sytuacja na rynku wagonów towarowych w Polsce i Europie powinna sprzyjać MW Rail. Polski rynek taboru charakteryzuje się historycznie utrwalonym nastawieniem na przewozy ładunków masowych i co było z tym związane masowym zakupem wagonów uniwersalnych. Dzięki temu strukturalnie prawie 70 proc. ogólnokrajowej floty wagonów transportowych stanowią właśnie wagony uniwersalne, które służą do przewozów materiałów sypkich takich jak kruszywo, drewno, węgiel, a nawet zboża.

Tabor wagonów towarowych w Polsce jest mocno leciwy, wymaga inwestycji i wymiany. Tylko około 30 proc. wagonów można uznać za mieszczące się w zakładanej maksymalnej eksploatacji przez producenta – czyli do 30 lat. Na polskim rynku ponad dwie trzeci wagonów ma 30 lat i więcej. Pomimo obliczonej żywotności konstrukcyjnej nie istnieją przepisy wykluczające wagony ze względu na wiek, co dodatkowo wpływa na niższą chęć wymiany wiekowego taboru.

Zobacz również: Cargounit będzie posiadał 40 lokomotyw Gama Marathon

Według MW Trade, firmy kolejowe nie mają dużych możliwości bezpośrednich zakupów nowych wagonów. Przede wszystkim ze względu na bardzo duże koszty takiej inwestycji, przy istotnej potrzebie wymiany starzejącego się taboru i dostosowania jego struktury do ewoluujących potrzeb rynkowych. – Ze względu na strukturę przewożonych ładunków, w której dominują ładunki masowe, wagony uniwersalne są podstawowym typem wagonów wykorzystywanych w kolejowych przewozach towarowych – mówi Piotr Wasilewski.

– Właściwe utrzymanie stanu technicznego wymaga odpowiednich i stałych nakładów. Wagony tego typu charakteryzują się stosunkowo prostą konstrukcją, dzięki której po generalnej naprawie praktycznie odzyskują one właściwości taboru nowego. Dlatego przy dobrej eksploatacji wagonów wiek ma mniejsze znaczenie. Zatem jednym z naszych celów jest utrzymanie dobrego stanu technicznego floty wagonów za pomocą odpowiedniego zaplecza technicznego we współpracy z partnerem posiadającym certyfikat ECM, a docelowo własnego, po przekroczeniu floty kilku tysięcy wagonów – zapowiedział prezes MW Rail.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane