Do floty sieci sklepów Żabka dołączył pojazd Volvo FL Electric z zabudową typu chłodnia, dostosowany do potrzeb spółki. To pierwsze w Polsce zeroemisyjne auto dystrybucyjne będzie dostarczało towar do sklepów w regionie śląskim.
Volvo FL Electric to dwuosiowy samochód ciężarowy o maksymalnej dopuszczalnej masie całkowitej do 16 ton. Specjalnie na potrzeby sieci Żabka wyposażony został w zabudowę typu chłodnia. Zeroemisyjny napęd elektryczny pozwala na pokonanie jednorazowo do 250 km. Auto jest zarówno cichsze, jak i bardziej przyjazne środowisku od typowych pojazdów ciężarowych. Dzięki temu może być użytkowane wewnątrz budynków magazynowych i w tzw. zielonych strefach, a także wykonywać więcej operacji transportowych w nocy, co skutkuje odciążeniem infrastruktury drogowej w ciągu dnia.
– Nowy, w pełni elektryczny pojazd ciężarowy od Volvo to ciekawa alternatywa dla konwencjonalnej floty logistycznej. To nasz kolejny krok mający na celu ochronę środowiska i zmniejszenie śladu węglowego, co jest niezmiernie ważne na obszarach miejskich oraz w regionach szczególnie narażonych na zanieczyszczenia powietrza – takich jak m.in. Śląsk, gdzie pojazd będzie testowany przez najbliższe miesiące – mówi Adam Manikowski, dyrektor zarządzający Żabka Polska.
Małgorzata Kulis, dyrektor zarządzająca Volvo Trucks Polska, informuje, że dostarczony do sieci Żabka ciężarowy pojazd elektryczny to pierwszy model FL Electric w Polsce. – To najmniejsze nasze podwozie zasilane w 100% prądem i cieszymy się, że będzie wykonywało zadania transportowe na terenie Śląska. Gabaryty tego pojazdu są idealne, aby służyć jako efektywne narzędzie i dostarczać towary w obrębie dużych aglomeracji miejskich, również w godzinach nocnych i wczesnoporannych – dodaje Kulis.
Współpraca Żabki z Volvo Polska to kolejna inwestycja w przyjazny środowisku transport. Sieć korzysta już z zeroemisyjnych pojazdów dostarczonych przez Volkswagen Samochody Dostawcze: czterech elektrycznych Transporterów i dwóch e-Crafterów. Żabka zainwestowała także we własne stacje ładowania aut elektrycznych w centrach logistycznych, zlokalizowanych w Nadarzynie i Plewiskach.
Działania na rzecz ograniczenia intensywności emisji w łańcuchu wartości są jednym z celów wyznaczonych w nowej Strategii Odpowiedzialności firmy. Żabka planuje osiągnąć do 2025 roku neutralność klimatyczną w zakresie bezpośrednich emisji wynikających ze spalania paliwa w centrach logistycznych, związanych z flotą i czynnikami chłodniczymi oraz w zakresie pośrednich emisji wynikających z konsumpcji energii elektrycznej przez centra logistyczne i centralę firmy (zakres emisji gazów cieplarnianych 1 i 2 zgodnie z GHG Protocol). Firma, jako pierwsza sieć spożywcza z Europy Środkowo-Wschodniej, przystąpiła także do inicjatywy Science Based Targets, która promuje odpowiedzialne i transparentne wyznaczenie celów redukcji śladu węglowego w oparciu o wiedzę naukową.