700 wagonów z Białorusi utknęło w Porcie Kłajpeda

Port Kłajpeda

Litwa zablokowała pociągi z białoruskimi nawozami potasowymi, zmierzające do portu w Kłajpedzie, aby ładunek wyruszył stamtąd drogą morską w świat. Według Radia Swoboda, na całym terytorium Litwy utknęło ok. 1000 wagonów z białoruskimi produktami, z czego ok. 700 w Porcie Kłajpeda. Port już odczuwa skutki sankcji nałożonych na białoruskie przedsiębiorstwa.

Władze Litwy od dawna zastanawiały się nad możliwością zablokowania białoruskich transportów przez swoje terytorium, w związku z sankcjami nałożonymi na reżim prezydenta Łukaszenki przez UE i USA.

Przewozy wykonywane na rzecz białoruskich firm, w tym dla największego producenta nawozów – Biełaruśkalij stanowią dla Litwy znaczące źródło dochodów. Wstrzymanie tranzytu oznacza utratę nawet jednej czwartej obrotów Kolei Litewskich (LTG) oraz spółek operujących w Porcie Kłajpeda. Białoruś zapowiedziała, że po ewentualnym zablokowaniu przewozów, będzie dochodziła utraconych dochodów z eksportu przed międzynarodowymi instytucjami. Podjęcie decyzji o blokadzie dla pociągów było na tyle trudne, że ze stanowiskami pożegnali się ministrowie litewskiego rządu oraz prezes kolejowej spółki LTG. Na to stanowisko powołano niedawno Egidijusa Lazauskasa, wcześniej prezesa przewoźnika towarowego LTG Cargo. Z kolei jego obowiązki przejęła tymczasowo Eglė Šimė.

Radio Swoboda poinformowało, że wstrzymanie pociągów z białoruskimi nawozami obowiązuje od 1 lutego. Stacja powołuje się przy tym na nieoficjalne źródła, w tym fora internetowe miłośników kolei, którzy zauważyli białoruskie wagony stojące na litewskich bocznicach. W sumie zauważono 1000 wagonów, z czego 700 w Porcie Kłajpeda.

Według Radia Swoboda wagony z białoruskimi nawozami potasowymi mają wrócić na terytorium Białorusi do 7 lutego. Stacja podkreśla, że nie wiadomo, czy blokada dotyczy tylko pociągów z nawozami, gdyż ich producenci są objęci sankcjami, czy te z wszystkich towarów transportowanych z Białorusi.

Przygotowania do ograniczenia współpracy transportowej Litwy i Białorusi już wpłynęły negatywnie na wyniki Portu Kłajpeda. W 2021 r. w porcie przeładowano 45,6 mln ton ładunków, co oznacza spadek o 4,6 proc. w porównaniu z rokiem 2020. Władze portu przyznają, że negatywny wpływ na wyniki miała sytuacja geopolityczna.

 

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane