Branża morska domaga się rozminowania Morza Czarnego

Pixabay

Organizacje pracowników oraz pracodawców branży morskiej zaapelowały do rządów o podjęcie wysiłków, które pozwolą przywrócić bezpieczną żeglugę na wodach Morza Czarnego. Apel ma związek z doniesieniami o dryfujących minach używanych podczas rosyjskiej inwazji na Ukrainie.

Na początku marca Międzynarodowe Forum Negocjacyjne (IBF) wyznaczyło w północnym rejonie Morza Czarnego, nad Morzem Azowskim oraz we wszystkich ukraińskich portach tzw. obszary prowadzenia wojny (Warlike Operations Areas), które należy omijać. Aktualnie okazało się, że nawet poza tymi obszarami można natknąć się na pływające zagrożenie.

30 marca Centrum Żeglugowe NATO wydało oświadczenie, z którego wynika, że istnieje zagrożenie dryfującymi minami w północno-zachodnich, zachodnich i południowo-zachodnich obszarach Morza Czarnego. – Władze krajowe pracują nad znalezieniem i zneutralizowaniem wszelkich innych min w regionie. Kapitanowie powinni podjąć wszelkie środki ostrożności, aby złagodzić zagrożenie minowe, w tym obserwować wody Morza Czarnego, unikać pływających obiektów i utrzymywać załogi daleko od przedniej części statku – napisano w oświadczeniu.

Przedstawiciele Międzynarodowej Federacji Pracowników Transportu (ITF) oraz Wspólnej Grupy Negocjacyjnej (JNG) – partnerów społecznych Międzynarodowego Forum Negocjacyjnego – spotkali się, aby omówić działania potrzebne do zabezpieczenia statków i marynarzy przed zagrożeniami wynikającymi ze skutków rosyjskiej inwazji na Ukrainę.

– Bezpieczeństwo i ochrona marynarzy w tym zmieniającym się kryzysie, zwłaszcza marynarzy służących w regionie, są naszym priorytetem – powiedział kapitan Belal Ahmed, rzecznik prasowy JNG i przewodniczący Międzynarodowej Rady Pracodawców Morskich (IMEC). – Raporty wskazują, że miny zostały odkryte zarówno wewnątrz, jak i poza wyznaczonymi obszarami prowadzenia wojny, co budzi poważne obawy – dodał Ahmed.

– Zdecydowanie wzywamy rządy do zrobienia wszystkiego, co w ich mocy, aby złagodzić zagrożenie i zapewnić bezpieczne przejście dla statków handlowych w pobliżu obszarów konfliktu. Istotne jest, aby marynarze na całym świecie mogli nadal bezpiecznie wykonywać swoje obowiązki i utrzymywać globalne łańcuchy dostaw – komentuje David Heindel, przewodniczący Sekcji Marynarzy ITF.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Polecane