Tajne plany PLO dotyczące wymiany statków

Sternenauge, Pixabay

W odpowiedzi na interpelację poselską dotyczącą floty Polskich Linii Oceanicznych podsekretarz stanu w Kancelarii Premiera Rady Ministrów, Jarosław Wenderlich, poinformował, że grupa kapitałowa PLO ma dwa leciwe statki własne i jeden w zarządzie technicznym. W planach jest wymiana floty na nowoczesną, ale szczegółowe zamierzenia pozostają tajemnicą przedsiębiorstwa.

Wenderlich odpowiedział na interpelację posła Marka Rutki. Poseł pytał w niej premiera o losy Polskich Linii Oceanicznych, których historia sięga roku 1951. Zadał pytania m.in. o stan floty PLO oraz o plany inwestycji PLO i spółek-córek przedsiębiorstwa. Chciał wiedzieć, co na rzecz przewoźnika morskiego zostało zrobione przez ostatnich kilka lat.

Podsekretarz w KPRM odpowiedział na pytania opierając się na danych otrzymanych z Agencji Rozwoju Przemysłu, która kontroluje PLO. Z odpowiedzi wynika, że grupa kapitałowa PLO posiada obecnie dwa statki typu roro o tonażu 8044 DWT każdy. Pierwszy zbudowano w roku 1987 r., a drugi rok później. Pierwszy ma świadectwo klasyfikacyjne ważne do sierpnia 2020 r., a drugi do sierpnia 2021 r.

PLO sprawuje ponadto zarząd handlowy i techniczny dla statku kontenerowego o pojemności ok. 3100 TEU i tonażu 41 956 DWT. Statek należy do armatora spoza grupy PLO.

Wszystkie statki PLO pływają pod banderą maltańską.

PLO jest też właścicielem spółek Pol-Levant Linie Żeglugowe oraz zarejestrowanej na Malcie firmy Eurolevant Shipping.

Z odpowiedzi podsekretarza stanu wynika, że grupa PLO planuje wymianę użytkowanych statków na bardziej nowoczesne i o większej masie ładunkowej. W planach są również remonty statków należących do spółek zależnych. Konkretów jednak nie poznamy.

– Szczegółowe informacje w tym zakresie stanowią jednakże tajemnicę przedsiębiorstwa spółek z Grupy PLO, chronioną na zasadach określonych w art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz.U. z 2019 r., poz. 1010) – napisał w odpowiedzi podsekretarz stanu w KPRM.

Jarosław Wenderlich poinformował tylko, że PLO nie wyklucza zakończenia eksploatacji jednego ze statków i jego zbycia. Rozważana jest też dalsza eksploatacja statku po przeprowadzeniu remontu.

Wikipedia informuje, że Polskie Linie Oceaniczne w roku 1976 dysponowały flotą 176 statków. W roku 1991 PLO miały już tylko 81 jednostek, a w roku 2000 – 6.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane