Piątego stycznia w godzinach porannych do stacji Hrubieszów LHS, na granicy polsko-ukraińskiej, dotarł pierwszy pociąg z 45 kontenerami z chińskiego miasta Xi’an. Do stacji docelowej – Sławków LHS dojechał nieco później. Podróż licząca 9,5 tys. km. zajęła 12 dni.
W Euroterminalu Sławków kontenery zostały rozładowane i dostarczone do odbiorców docelowych. Zbigniew Tracichleb, prezes PKP LHS nie kryje zadowolenia z udanego testu nowego połączenia. – Dzięki temu rozszerzamy naszą ofertę transportową i logistyczną o kolejne produkty intermodalne. Wpisuje się to w strategię spółki, której celem jest dywersyfikacja przewozów i kierunków transportu – mówi Tracichleb.
Pociąg wyruszył w trasę 24 grudnia. Wyprawiony został przez PKP LHS, Xi’an Free Trade Port Construction and Operation oraz partnerów logistycznych z Kazachstanu, Rosji i Ukrainy. Podmioty te są zainteresowane uruchomieniem regularnych pociągów z Xi’an do Sławkowa.
– O wyborze szerokotorowej linii LHS zdecydowały nasze atuty, takie jak: brak konieczności przeładunku na granicy Unii Europejskiej, możliwość prowadzenia najdłuższych pociągów kontenerowych w Europie o długości do 950 m oraz potencjał Euroterminala Sławków. To hub logistyczny posiadający duże możliwości dalszej dystrybucji ładunków z Chin oraz ich koncentracji i wysyłki w drogę powrotną. Sławków to również początek trans-kaspijskiej trasy TMTM, co stwarza dogodną możliwość eksportu żywności a tym samym zbalansowania ładunków w kierunku do Chin – tłumaczy Dariusz Sikora, członek zarządu do spraw handlu i eksploatacji w PKP LHS.
Liczące 13 mln mieszkańców Xi’an jest ważnym ośrodkiem gospodarczym z rozwiniętym przemysłem wysokich technologii, maszynowym, elektrotechnicznym i hutniczym. Miasto jest również dawną stolicą Chin, to tam zaczynał się historyczny Jedwabny Szlak.