PKP LHS uruchomiła pierwszy pociąg z Chin do Sławkowa

Mateusz Dawidowski

Po wielu latach starań spółka PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa zadebiutowała na Nowym Jedwabnym Szlaku. W wigilię Bożego Narodzenia w trasę z chińskiego miasta Xi’an do Euroterminalu Sławków wyruszył pierwszy, testowy – zorganizowany przez PKP LHS oraz partnerów spółki – skład z kontenerami.

W składzie, który zmierza do Polski jest 45 kontenerów. Pociąg jedzie będzie jechał przez Rosję i Ukrainę. Do Sławkowa powinien dotrzeć w ciągu dwóch tygodni. [Aktualizacja: Skład dojechał do Polski 5. stycznia]

W uroczystości wyprawienia testowego pociągu wzięli udział pracownicy PKP LHS oraz partnerów spółki. Wśród nich był Mateusz Dawidowski, główny przedstawiciel Portu Gdańsk w Szanghaju. Największy port morski w Polsce jest zainteresowany przewozami ładunków koleją do Sławkowa, skąd będą następnie przewożone do Gdańska, aby statkami dotrzeć np. do odbiorców w krajach skandynawskich. Między Sławkowem i Gdańskiem kursować ma intermodalny pociąg wahadłowy.

PKP LHS jest przewoźnikiem oraz zarządcą najdalej wysuniętej na zachód linii szerokotorowej w Polsce. LHS przebiega od granicy z Ukrainą (kolejowe przejście graniczne w Hrubieszowie) do stacji do stacji kolejowej Sławków Południowy LHS (30 km od Katowic). Jednotorowa linia ma 394 km długości.

Pociągi z Chin docierają do Polski po ok. dwóch tygodniach podróży i są konkurencją dla przewozów morskich (czas transportu statkiem to ok. 4 tygodnie). Większość składów z Chin przejeżdża przez Polskę tranzytem na zachód lub północ Europy.

Dzięki nowej inicjatywie PKP LHS, Sławków będzie kolejną stacją końcową, do której zaczną kursować pociągi z Państwa Środka. Pierwsze regularne składy docierały do Łodzi, a ich operatorem było przedsiębiorstwo Hatrans. We wrześniu tego roku Chińczycy wyprawili pierwszy regularny pociąg do terminalu Schavemaker Invest w Kątach Wrocławskich. W listopadzie dojechał zaś pierwszy skład kontenerowy z Chin do portu Gdańsk (przez Małaszewicze). Operatorem tego połączenia jest firma Adampol.

Podobne wiadomości
Komentarze (1)
  1. Ciekawe ile do takiego pociągu dopłaca chiński rząd, bo po cenach rynkowych taki mały podmiot jak LHS nie spiął by połączenia na tej trasie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane