Terminal Kontenerowy w Świnoujściu czeka na inwestorów

ZMPSiŚ

Zarządca portu morskiego w Gdańsku pochwalił się planami rozwoju obiektu wartości 12 mld zł. Spółka zarządzająca portami Szczecin i Świnoujście zaprezentowała dzień później koncepcję wybudowania innego znaczącego obiektu – Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego w Świnoujściu. Inwestycja stoi jednak pod znakiem zapytania, ponieważ nie powstała jeszcze jej dokładna analiza finansowa i nie ma zawartych umów z potencjalnymi inwestorami.

Terminal Kontenerowy będzie zlokalizowany w Porcie Zewnętrznym, na wschód od falochronu wschodniego Terminalu LNG. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście od początku przygotowań przyjął zasadę minimalizacji ingerencji w środowisko naturalne i otoczenie. Port i miejsce składowania kontenerów umieszczone zostaną na pirsie, co zapobiegnie niepotrzebnej wycince drzew. Dostęp od strony lądu przewiduje budowę drogi dojazdowej długości prawie 3 km od projektowanego węzła Łunowo na drodze S3 oraz torów kolejowych. Oba dojazdy ominą część mieszkalną Warszowa. Część ładunków będzie transportowana także żeglugą śródlądową.

W pobliżu Terminalu powstaną parkingi dla samochodów osobowych i ciężarowych oraz tory zdawczo odbiorcze. Terminal Kontenerowy będzie umożliwiał równoczesną obsługę 2 jednostek o długości 400 m i jednej do 200 m. Rocznie będzie można przeładować w nim około 1,5 mln TEU.
Terminal będzie mógł przyjąć największe jednostki, jakie mogą wpłynąć na Bałtyk.

W zależności od stopnia zautomatyzowania w Terminalu Kontenerowym zatrudnienie znajdzie od 600 do 1000 osób, wśród nich wielu inżynierów i techników.

To, czy terminal powstanie zależy od dokładnej analizy rynkowej i decyzji inwestora zewnętrznego. Do dzisiaj podpisano kilka listów intencyjnych w tej sprawie.

ZMPSiŚ w umowie na budowę Terminalu Kontenerowego zagwarantuje powstanie promenady wzdłuż plaży na Warszowie wraz z niezbędną infrastrukturą. Droga do plaży, ścieżka rowerowa, duży parking, oświetlenie, toalety, miejsca do prowadzenia działalności handlowej i gastronomicznej, stojaki rowerowe oraz punkt widokowy to tylko część naszej oferty. Inwestycje te uatrakcyjnią propozycję spędzania wolnego czasu mieszkańcom Warszowa, Łunowa, Przytoru, Ognicy i Karsibora.

Planowana w Świnoujściu inwestycja będzie teraz konsultowana z mieszkańcami miasta.

Port w Świnoujściu posiada 5,5 km nabrzeży, terminal promowy oraz terminal LNG. W 2018 r. wraz z portem w Szczecinie obsłużył rekordowe 28,6 mln ton towarów. W Świnoujściu w gospodarce morskiej zatrudnionych jest ponad 2 tys. osób.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane