Do Portu Gdańsk na służbę trafił holownik Ajax

ZMPG

Na terenie Nabrzeża Obrońców Westerplatte odbył się chrzest i uroczyste podniesienie polskiej bandery na nowym holowniku. Jednostka o nazwie Ajax wyprodukowana na zlecenie przedsiębiorstwa “WUŻ” Port and Maritime Services Ltd Sp. z o.o. w wietnamskiej stoczni Song Cam grupy Damen, niebawem rozpocznie służbę w Porcie Gdańsk.

Na pokładzie Ajaksu wiele procesów jest zautomatyzowanych, a załoga holownika liczy od 3 do 6 osób. Holownik ma 22,81 m długości, 11,40 m szerokości konstrukcyjnej oraz 62 T uciągu na palu. Jednostka wyposażona jest w dwa 12-cylindrowe silniki Caterpillar 3513C-HD dysponujące łączną mocą 5102KM. Bezpośrednio do napędu służą dwa pędniki azymutalne prestiżowej firmy Rolls Royce US 205.

Holowniki, te niewielkich rozmiarów jednostki wprowadzają, na co dzień do Portu w Gdańsku jedne z największych kontenerowców na świecie. Holownik na dziobie utrzymuje w torze jednostkę, a holownik z tyłu wytraca energię, by bezpiecznie wprowadzić ją do portu. Holownik jest jedyną jednostką pływającą, która może się zatrzymać na odległości swojej długości. W przypadku holownika Ajax jest to 22,81 m długości.

Firma “WUŻ” Port and Maritime Services Ltd Sp. z o.o. powstała w 1991r. i jako prywatna spółka pracownicza wywodzi się z przekształcenia Wydziału Usług Żeglugowych Morskiego Portu Gdańsk. Świadczy usługi portowo-morskie zarówno dla polskich jak i zagranicznych kontrahentów. Do podstawowej działalności firmy zalicza się holowania portowe, cumowanie oraz holowania morskie, których rocznie wykonywanych jest kilkadziesiąt. Obecnie WUŻ posiada w swojej flocie 15 jednostek, w tym dźwig pływający i pilotówkę – Pilot25. Jednostki obsługują zarówno statki w Porcie Północnym, jak i w Porcie Wewnętrznym Portu Gdańsk.

– Nasze holowniki wyposażone są w specjalistyczny sprzęt, dzięki któremu jesteśmy gotowi do obsługi największych statków, jakie zawijają do Portu Gdańsk – tankowców, kontenerowców oceanicznych, masowców oraz platform wiertniczych – opowiada Marek Wengrzyn, prezes “WUŻ” Port and Maritime Services. – Posiadamy również dźwig pływający o udźwigu 63 tony wykorzystywany w wielu operacjach. W porcie potrzebna jest precyzja i siła. Każda chwila nieuwagi mogłaby spowodować katastrofę. Nasze najnowsze holowniki, spełniają te wszystkie wymogi – dodaje.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Polecane