E-handel generuje popyt na powierzchnie magazynowe

Pixabay

25 proc. całej powierzchni magazynowej w Polsce, czyli 4 mln mkw., przeznaczone jest pod obsługę transakcji e-commerce. Najwięcej obiektów dla najemców handlujących w Internecie znajduje się w województwie łódzkim (887 tys. mkw.), dolnośląskim (716 tys. mkw.) oraz śląskim (621 tys. mkw.) – wynika z raportu firmy doradczej Cushman & Wakefield.

Firma doradcza Cushman & Wakefield opracowała raport „Jak ugryźć e-commerce w magazynie?”, w którym przebadano polski rynek magazynowy z perspektywy branży e-commerce i określono najważniejsze trendy mające wpływ na dalszy rozwój tego sektora.
Wartość europejskiego kanału handlu w Internecie szacuje się na pond 602 mld euro, z czego prawie 60% generują trzy rynki – brytyjski, niemiecki oraz francuski. W Polsce natomiast na koniec 2018 r. rynek e-commerce był wyceniany na ponad 50 mld zł (w skali Europy jest to udział >2%), a w ciągu najbliższych kilku lat jego wartość może wzrosnąć do 80 mld zł.

Głównym czynnikiem rozwoju branży e-commerce jest przede wszystkim rozwój modelu wielokanałowej sprzedaży omnichannel oraz wzrost udziału internetowego kanału sprzedaży w całym handlu detalicznym. Sprzedawcy stawiają w centrum uwagi konsumentów, dla których zakupy powinny być wygodne, szybkie i możliwe do zrealizowania z wykorzystaniem dowolnego urządzenia. Reagując na te potrzeby, firmy już teraz rozwijają kanał „mobile”, chociaż traktują go jako dodatkowy kanał sprzedaży. W najbliższym czasie on miał znaczący wpływ m.in. na logistykę zwrotów czy poprawienie szybkości reakcji. W związku z rozwojem technologii i zyskiwaniem na znaczeniu nowych kanałów sprzedaży, najemcy z branży e-commerce będą wymuszać zmiany na rynku magazynowym.

Połączenie różnych powierzchni
– Rynek powierzchni logistycznych jest odzwierciedleniem tendencji i trendów w handlu. Omnichannel, który przeobraża się coraz częściej w strategię new retail, będącą połączeniem transakcji offline, online, big data i logistyki powoduje, że magazyny przestały być już dawno miejscami rozładunku, składowania i załadunku palet, a stały się centrum osiągania przewagi konkurencyjnej i tworzenia produktów oraz usług, które kreują wartość dodaną całej oferty – mówi Damian Kołata z działu powierzchni orzemysłowych i logistycznych Cushman & Wakefield.

– Nowoczesne powierzchnie logistyczne to teraz skomplikowane połączenie różnorodnych stref składowania i kompletacji, powierzchni operacyjnych i miejsc do procesowania zwrotów. Połączenie takie odnosi się również coraz częściej do symbiozy działania zasobów ludzkich i automatyki. Daleko nam jeszcze do dronów, które inwentaryzują zapasy, ale inteligentne roboty kognitywne, rozbudowane sortery i wielopoziomowe pick towery będące integralną częścią magazynowego ekosystemu nikogo już nie dziwią – dodaje Kołata.

Całkowite zasoby rynku magazynowego w Polsce wynoszą ponad 16 mln mkw., z czego prawie 25% przeznaczone jest do obsługi rynku e-commerce. Inwestycje w trzech województwach – łódzkim, dolnośląski oraz śląskim odpowiadają za 56% (ponad 2,2 mln mkw. powierzchni) zasobów dla tej branży.

Wśród najemców e-commerce wyróżnia się cztery kategorie:

  • międzynarodowe firmy działające wyłącznie w kanale internetowym (Zalando, Amazon, Answear.com),
  • firmy działające w kanale detalicznym, które rozwijają strategię Omnichannel (Smyk, Vistula Retail Group, KRM, LPP, Leroy Merlin, Decathlon, MediaMarkt Saturn),
  • operatorzy logistyczni mający doświadczenie we współpracy z e-commerce (Arvato Bertelsmann, Fiege, Rhenus Logistics, DHL Supply Chain, Spedimex),
  • firmy z branży KEP (przesyłki kurierskie, ekspresowe i paczkowe np. DHL, DPD, InPost, TNT, GLS, UPS, FedEx).

Tempo rozwoju branży nie zwalnia
Najemcy z tego sektora wymagają nawet trzykrotnie większej powierzchni niż firmy wykorzystujące tradycyjne kanały sprzedaży. 33% ankietowanych deweloperów i 60% operatorów logistycznych stwierdziło, że prowadzi obecnie nowe projekty dla firm z branży e-commerce, a zdecydowana większość deweloperów (82%) potwierdziła, że najemcy z branży e-commerce w ostatnich trzech latach zwiększyli zajmowaną powierzchnię magazynową. Na to samo pytanie wszyscy ankietowani operatorzy logistyczni odpowiedzieli, że powierzchnia wykorzystywana do obsługi klientów z branży e-commerce powiększyła się. Co więcej, wszyscy zbadani deweloperzy uważali, że firmy z branży e-commerce będą uruchamiały w najbliższych latach nowe lokalizacje (55% – raczej tak, 45% – zdecydowanie tak).

Bardziej sceptyczni byli operatorzy logistyczni – 60% z nich uważało, że nastąpią nowe otwarcia (40% – raczej tak, 20% – zdecydowanie tak). Na pytanie o prognozę dotyczącą powierzchni wszyscy operatorzy logistyczni i 92% deweloperów biorących udział w badaniu stwierdziło, że powierzchnia wykorzystywana na potrzeby operacji logistycznych w sektorze e-commerce zwiększy się. Jedynie 8% deweloperów stwierdziło, że powierzchnia pozostanie na niezmienionym poziomie.

Zarówno deweloperzy, jak i operatorzy logistyczni jako kluczowy trend na rynku magazynowym dla e-commerce wskazują coraz większą automatyzację procesów magazynowych, potrzebę otwierania centrów dystrybucyjnych w nowych lokalizacjach, a także przenoszenie operacji
logistycznych z rynków niemieckiego i skandynawskiego do Polski.

Przeważa polski rynek
Okazuje się, że 94% firm zlokalizowanych w polskich magazynach obsługuje z Polski dostawy na rynek krajowy, a 56% na rynek Europy środkowo-wschodniej (Czechy, Słowacja, Węgry, Rumunia, Bułgaria i kraje bałtyckie). 100% najemców obsługuje rynki Europy zachodniej (np. rynki niemiecki, włoski, francuski). Ponadto 31% klientów obsługuje rynki skandynawskie (Dania, Szwecja, Norwegia i Finlandia), a 19% – pozostałe lokalizacje.
W badaniu Cushman & Wakefield na pytanie o liczbę osób zatrudnionych przy operacjach e-commerce w parkach logistycznych i magazynach, zdecydowana większość ankietowanych wskazała najwyższy przedział – powyżej 500 osób. 73% ankietowanych deweloperów i 100% operatorów logistycznych stwierdziło, że w najbliższych latach liczba pracowników będzie rosnąć.

Jedynie 27% deweloperów uważało, że liczba pracowników zmaleje. Natomiast według danych Eurostat polski rynek pracy jest wciąż jednym z najbardziej atrakcyjnych w Europie, szczególnie jeśli godzinowe koszty pracy w naszym kraju (10,1 EUR) zostaną porównane w Niemcami (34,6 EUR), czy Danią (43,5 EUR).

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *