Pod względem dynamiki przeładunków bałtyckim liderem w trudnym 2020 r. był litewski Port Kłajpeda, przez który przewinęło się 47,79 mln ton ładunków, o 3,31 proc. więcej niż rok wcześniej. Numerem dwa był zaś Port Gdynia z wynikiem 24,66 mln tron – o 2,94 proc. lepszym niż w 2019 r. Trójmiejski port zostawił w tyle porty rosyjskie, a także polskie.
Rok 2020 był pierwszym rokiem pandemii koronawirusa, a tym samym pierwszym kryzysowym rokiem, w którym przerwane zostały łańcuchy dostaw. Pomimo kryzysu miniony rok okazał się rekordowy dla Portu Gdynia. Firmy w nim zlokalizowane przeładowały 24,66 mln ładunków, czyli o 2,9 proc. w porównaniu do poprzedniego roku bez pandemii.
Zarząd Morskiego Portu Gdynia przestawił swoje wyniki na tle innych bałtyckich portów, które, chociaż obsługują większy wolumen ładunków, nie mogą pochwalić się pozytywnymi statystykami.
Przeładunki nad Bałtykiem (w tys. ton)
Port | 2019 | 2020 | Zmiana |
---|---|---|---|
Kłajpeda | 46 260 | 47 790 | 3,31 proc. |
Gdynia | 23 957 | 24 662 | 2,94 proc. |
Petersburg | 59 879 | 59 884 | 0,01 proc. |
Ust Ługa | 103 853 | 102 607 | -1,20 proc. |
Rostok | 25 700 | 25 100 | -2,33 proc. |
Goteborg | 38 900 | 33 733 | -3 proc. |
Szczecin-Świnoujście | 32 175 | 31 178 | -3,10 proc. |
Gdańsk | 52 154 | 48 038 | -7,89 proc. |
Primorsk | 61 024 | 49 301 | -19,21 proc. |
Ryga | 32 762 | 23 687 | -27,70 proc. |
SUMA | 476 664 | 449 976 | -5,06 |
ZMPG informuje, że znacząca jest dynamika wzrostu przeładunków zboża – za 12 miesięcy wyniosła 68,6 proc. Ważny jest także wzrost przeładunków kontenerów o 0,9 proc. (do ponad 905 tys. TEU) w skali roku, co pozycjonuje Port Gdynia na drugiej pozycji – także wśród największych portów kontenerowych na Morzu Bałtyckim. W tej kategorii lepszy od Gdyni okazał się duński port w Aarhus (+5,18 proc. – 620 tys. TEU). Na trzecim miejscu uplasował się Goteborg, w którym przeładowano 776 tys. TEU (+0,52 proc.).
Dla porównania drugi (po Petersburgu), największy port kontenerowy nad Bałtykiem – Gdańsk odnotował w tej kategorii spadek o 7,91 proc. (do 1,92 mln TEU) w 2020 r.
Galeria zdjęć z nabrzeżami Portu Gdynia: