Grupa OTL zarabia na zmianach w łańcuchach logistycznych

Rozładunek w OTL Gdynia
Grupa OTL

Grupa OT Logistics pochwaliła się rekordowymi wzrostami wyników w I półroczu 2023 r. Jej przychody wyniosły 351,6 mln zł (+138% r/r), zysk netto 125,4 mln zł (+ 273% r/r), a skonsolidowana EBITDA 130,78 mln zł (+ 205% r/r). Powodem wzrostów Grupy OTL są zmiany w łańcuchach logistycznych, w tym zwiększenie roli transportu morskiego.

Na koniec pierwszego półrocza 2023 r. przychody z działalności portowej Grupy OTL wzrosły o niemal 100% r/r, w spedycji o ponad 256% r/r, w segmencie kolejowym o 48% r/r, a w hydrotechnice o 76% r/r.

– Grupa OTL ma za sobą bardzo udane, rekordowe pierwsze półrocze tego roku, w którym sprzyjały nam czynniki rynkowe, w tym przede wszystkim przekierowanie transportu znaczącej części towarów masowych z drogi kolejowej na drogę morską za sprawą trwającej wojny w Ukrainie oraz zmian w łańcuchach logistycznych dostaw w Europie – mówi Kamil Jedynak, prezes OT Logistics.

Ukraińskie zboże w terminalach

Grupa w dalszym ciągu obserwuje utrzymujący się wzmożony popyt na usługi logistyczne, głównie związane z przewozem, magazynowaniem oraz przeładunkami zbóż i pasz. – Spodziewamy się także wzrostów na rynku dostaw węgla. Cały rok powinien zaowocować zwiększeniem przychodów Grupy OTL, na co wpływ będą w dużej mierze mieć właśnie czynniki rynkowe, w tym m.in. wspomniana obsługa ładunków zboża z Ukrainy w naszych terminalach. Ładunki te zostały przekierowane m.in. do Polski po wycofaniu się Rosji z umowy zbożowej na początku lipca. Ostatnie dwa lata dobitnie pokazały, że porty morskie pełnią kluczową rolę w światowej gospodarce, a nasz kraj ma szansę stać się logistycznym hubem dla Europy – opowiada Kamil Jedynak.

Grupa OTL wygenerowała w I półroczu 2023 r. ponad 351,6 mln zł przychodów wobec 147,83 mln zł rok wcześniej. Zysk netto wyniósł 125,4 mln zł w porównaniu z 33,65 mln zł w I półroczu 2022 r. Oprócz zwiększonych dochodów z działalności operacyjnej na wzrost wpłynęły również zdarzenia jednorazowe, które miały miejsce w analizowanym okresie, tj. zbycie przez spółkę wszystkich posiadanych akcji Luka Rijeka d.d. i wygaśnięcie opcji put dotyczącej akcji Luka Rijeka.

W I półroczu 2023 r. przychody Grupy OTL wzrosły we wszystkich segmentach działalności: portowej – o niemal 100% (głównie za sprawą przeładunków towarów masowych oraz usług dodatkowych, zwłaszcza węgla w porcie w Świnoujściu o 51% r/r i towarów masowych agro oraz węgla w porcie w Gdyni o 73% r/r), spedycyjnej – o ponad 256% r/r za sprawą obsługiwanych przewozów towarów masowych drogą morską i kolejową, kolejowej – o 48,25% r/r (Kolej Bałtycka) oraz hydrotechnicznej – o 76,3 % r/r.

Podnoszenie wydajności w portach

– Nasza pozycja rynkowa jest bardzo silna, a skala naszej działalności sukcesywnie wzrasta. Budujemy kompleksowe łańcuchy dostaw oferując usługi od frachtowania statków, przez obsługę portową, aż po spedycję i transport. Podnosimy konkurencyjność naszych portów, w które inwestujemy, by jeszcze w tym roku ich wydajność istotnie wzrosła – mówi Grzegorz Zubrzycki, wiceprezes OT Logistics.

Zarząd podtrzymuje zapowiedzi dotyczące osiągnięcia w niedalekiej przyszłości potencjału portów Grupy OTL, który szacuje na około 12 mln ton. Dla porównania, w zeszłym roku spółki Grupy OTL przeładowały w swoich terminalach 8 mln ton towarów.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane