W związku z rosnącym znaczeniem kanału e-commerce w sieci sprzedaży polskiego producenta odzieży, LPP Logistics uruchomiło nowy magazyn do obsługi zamówień internetowych. Obiekt zlokalizowany w gminie Białe Błota (powiat bydgoski) ma powierzchnię ponad 100 tys. mkw.
Nowy magazyn pod Bydgoszczą jest piątym i zarazem największym fulfillment center w sieci LPP Logistics. Obiekt zwiększy zdolności operacyjne spółki i usprawni dostawy zamówień w Polsce i Europie Centralnej. Pierwsze przesyłki do klientów zostały wysłane wraz z początkiem lipca. Ich realizację spierają algorytmy sztucznej inteligencji, a w ciągu najbliższych miesięcy planowane jest wdrożenie rozwiązań automatycznych trzeciej generacji.
Hala magazynowa zajmuje powierzchnię 100 tys. mkw. z możliwością składowania do 16 mln sztuk odzieży i akcesoriów. Kolejne 3 tys. mkw. stanowi przestrzeń socjalno-biurowa. Obiekt został zatowarowany w czerwcu 2024 r.., a wraz z początkiem lipca zaczęto realizować pierwsze zamówienia.
Strategiczna lokalizacja magazynu
– Uruchomienie nowego fulfillment center na terenie powiatu bydgoskiego jest odpowiedzią na potrzeby biznesu i widoczny potencjał rozwoju sprzedaży internetowej. Ta lokalizacja ma dla nas strategiczne znaczenie, zarówno ze względu na swoje położenie, ale też dopasowanie obiektu do naszych potrzeb związanych ze wsparciem rozwoju Grupy. Tylko w pierwszym kwartale br. sprzedaż LPP w e-commerce zwiększyła się o 23 proc. r/r i od dłuższego czasu pozostaje źródłem stabilnych przychodów – mówi Sebastian Sołtys, prezes LPP Logistics.
W nowym obiekcie magazynowym algorytmy AI wykorzystywane są do zarządzania towarem w czasie rzeczywistym czy optymalizacji procesu realizacji przesyłek, ułatwiając pracę osobom kompletującym zamówienia. System samodzielnie je kategoryzuje, uwzględniając takie parametry jak określony czas realizacji czy godziny odbiorów przez kurierów, co ogranicza konieczność przemieszczania się po magazynie i optymalizuje czas kompletacji.
Wpływ na szybsze dostawy do klientów ma również zastosowanie shipping sortera, który dzięki automatyzacji procesu wysyłki i rozdzielania zamówień pomiędzy konkretnych przewoźników, jest w stanie obsłużyć nawet 13 tys. paczek w ciągu godziny.
– Nowy magazyn pod Bydgoszczą pozwoli na obsługę wolumenów zamówień na poziomie nawet 500 tys. sztuk dziennie. Istotny wpływ na maksymalizację tych osiągów będzie miało zastosowanie rozwiązań z zakresu automatyki najnowszej generacji. Naszym punktem wyjścia jest model Goods to Person, który opiera się na ścisłej kooperacji pomiędzy zastosowaną automatyką a pracownikiem. Planowane przez nas rozwiązania ograniczą konieczność przemieszczania się po magazynie, tak jak to ma miejsce w przypadku tzw. systemu półkowego, gdzie pracownik ręcznie pobiera artykuły z różnych lokalizacji w magazynie. Optymalizując ten proces z wykorzystaniem robotów, które dostarczają produkty bezpośrednio do pracownika, zdecydowanie skrócimy czas realizacji zamówień i zwiększymy komfort pracy – komentuje Daniel Potoczniak, dyrektor ds. logistyki e-commerce LPP Logistics.
Automatyka wdrażana etapami
W ciągu najbliższych kilku miesięcy spółka planuje etapowe wdrożenie kolejnych rozwiązań z zakresu robotyki i automatyzacji. Jednym z kluczowych elementów będzie system Picking Engine, który dostarcza odpowiednie artykuły w pojemnikach do operatora stacji roboczej i ogranicza konieczność przemieszczania się po magazynie. Wsparciem procesu kompletacji zamówień będą również mobilne roboty AMR i ACR, które mogą poruszać się bez dodatkowej infrastruktury zewnętrznej. Z kolei w IV kwartale br. planowane jest wdrożenie innowacyjnych sorterów, które będą rozdzielać pojedyncze artykuły na poszczególne zamówienia.
Pomimo wysokiego stopnia automatyzacji obiektu, zatrudnienie znajdzie w nim nawet dwa tysiące pracowników. .
Nowe fulfillment center to już 9. obiekt magazynowy w sieci zarządzanej przez LPP Logistics, która obecnie wynosi blisko 600 tys. mkw. Odpowiada za realizację zamówień e-commerce, wspierając pozostałe cztery magazyny tego typu działające w Pruszczu Gdańskim, Jasionce k. Rzeszowa, a także w Słowacji i Rumunii. Oprócz nich w sieci znajdują się także centra dystrybucyjne w Gdańsku, Pruszczu Gdańskim, Brześciu Kujawskim i Rumunii.
Nowa inwestycja w Bydgoszczy wpisuje się w plany Grupy LPP związane z rozwojem sprzedaży w Polsce i za granicą. Do końca 2025 r. LPP Logistics przewiduje wydatki na rozwój na poziomie 450 mln zł, a jej powierzchnia magazynowa zwiększy się w tym czasie do 700 tys. mkw.