Port Gdańsk przeładował ponad 27 mln ton ładunków

portgdansk.pl

Największy polski port morski zakończył pierwsze półrocze roku 2019 z nowym rekordem. Podmioty korzystające z portowej infrastruktury przeładowały o 9 proc. więcej ładunków niż w analogicznym okresie roku minionego. Wzrosty dotyczyły prawie wszystkich grup towarowych, ale liderem zostały paliwa, których dynamika wyniosła 21,5 proc.

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk podsumował I półrocze 2019 roku. Przedsiębiorstwa wykonujące na jego terenie operacje przeładunku towarów pobiły ubiegłoroczny, rekordowy wynik o 9 proc. W 2018 r. przeładowały w ciągu 6 miesięcy ponad 25 mln t ładunków. W tym roku 27,3 mln t przeszło przez portowe nabrzeża.

– To 4 proc. więcej niż planowaliśmy na ten okres. Udało nam się uzyskać wzrosty w praktycznie wszystkich grupach ładunkowych. Liderem po I półroczu są paliwa, które osiągnęły imponującą dynamikę wzrostu o 21,5 proc. w stosunku do roku poprzedniego  – tłumaczy Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Bardzo dobry rezultat Port Gdańsk osiągnął w przeładunku drobnicy – to aż 11,3 mln ton, czyli o 4,2 proc. więcej niż rok temu. Ponad 10,3 mln ton tego wyniku to towary transportowane w kontenerach. Port Gdańsk zmniejsza dystans dzielący go od Sankt Petersburga – największego obecnie portu kontenerowego na Bałtyku. Gdańskowi, który utrzymuje 2. pozycję, do rosyjskiego portu brakuje zaledwie 130 000 TEU (to mniej niż miesięczny przeładunek kontenerów w Porcie Gdańsk).

– Węgiel to trzecia dominująca grupa ładunkowa, która osiągnęła w tym półroczu niemal 3,5 mln ton. Widzimy także wzrost liczby zawinięć statków handlowych – było ich 1 489, czyli o 84 więcej niż rok temu – wyjaśnia Adam Kłos, dyrektor handlowy ZMPG.

Gdańsk notuje także wzrosty w przeładunkach z grupy RO-RO – aż o 24,3 proc., a przy przeładunkach drewna aż o 41,4 proc.

Plany Portu Gdańsk zakładają, że dynamika przeładunków zwiększy się w kolejnych latach jeszcze bardziej. Nie tylko za sprawą przebudowy istniejących już obszarów, ale także dzięki planom budowy Portu Centralnego. Dzięki tej inwestycji największy polski port może przeładowywać nawet 100 mln ton rocznie.

– Po raz kolejny dziękujemy naszym kontrahentom, którzy ciężko pracowali na ten sukces. Port Gdańsk jest obecnie 4. największym portem na Bałtyku, ale od 3. miejsca, czyli Primorska, dzielą nas zaledwie 2 mln ton. To wynik naprawdę wytężonej pracy – mówi Łukasz Greinke.

Nie tylko całe półrocze było w porcie  rekordowe – w maju i czerwcu po raz pierwszy w historii przeładunki miesięczne przekroczyły ponad 5 mln ton.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Polecane