Port Gdańsk zamierza pokonać rosyjski Port Ługa

TOMI, Pixabay

W roku 2022 r. firmy operujące w największym polskim porcie przeładowały rekordowy wolumen ładunków – 68,2 mln ton. Wśród portów nad Bałtykiem, większe przeładunki osiąga tylko Port Ługa. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk liczy, że po nałożeniu sankcji na rosyjskie paliwa, przestanie on wieść prym w regionie.

W Porcie Gdańsk w 2022 r. przeładowano łącznie 68,2 mln ton towarów, co stanowi 28 proc. wzrost w stosunku do roku poprzedniego. To absolutnie najlepszy wynik w historii Portu Gdańsk.

Dwie grupy ładunkowe, które wygenerowały największe wzrosty to oczywiście ropa naftowa i węgiel. Przeładunki węgla sięgnęły 13,2 mln ton (wzrost o 175 proc. w stosunku do 2021 r.), w tym ok. 12,5 mln ton w relacji importowej. Z kolei paliwa płynne urosły aż o 35 proc. i pokonały drobnicę, stając się dominującą grupą ładunkową w Porcie Gdańsk. W sumie przeładunki paliw wyniosły 25 mln ton.

– Stanęliśmy wobec poważnych wyzwań wynikających z gospodarczych konsekwencji agresji Rosji na Ukrainę i zamknięcia wschodniej granicy Polski na dostawy surowców, przede wszystkim węgla. Porty morskie w tym Gdańsk, musiały przejąć wolumen tego towaru, który do tej pory był importowany granicą lądową. Udało nam się sprostać temu zadaniu. Dzięki zrealizowanym w ostatnich latach inwestycjom portu takim jak zmodernizowane nabrzeża, place składowe dziś możemy spać spokojnie i nie martwić się o temperatury w naszych domach – powiedział na konferencji wynikowej w stolicy Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk.

W przeładunkach ogółem Port Gdańsk zajmuje 2. miejsce. Wyprzedza go rosyjski port Ust Ługa, który jest głównym oknem surowcowym, jeśli chodzi o rosyjską ropę. – Ale wierzę w to,
że wprowadzone embargo odmieni również i tę sytuację. Sankcje na Rosję będą odczuwalne,
gdy przeładunki w tym rosyjskim porcie spadną o 40-50 proc. – wyjaśnia prezes ZMPG

Wpływ na wyniki przeładunkowe Portu Gdańsk miały inwestycje, zwłaszcza w Porcie Wewnętrznym, gdzie zmodernizowano około 5 km uniwersalnych nabrzeży, które służą bieżącym przeładunkom i wprost przekładają się na możliwości obsługi dodatkowego wolumenu towarów. – Właśnie na przykładzie Portu Wewnętrznego widać jak gigantyczny efekt przynoszą inwestycje w infrastrukturę portową i suprastrukturę. W ub.r przez jego nabrzeża przeszło 15 mln ton towarów, do niedawna było to 9 mln ton – dodaje Greinke.

Nowy rekord przeładunku portów Szczecin i Świnoujście

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane