Przeładunki w Porcie Gdańsk spadły o 4,5 proc. w 2024 r.

Nabrzeże Portu Gdańsk widziane z góry
portgdansk.pl

W roku 2024 r. spółki operujące na terenie Portu Gdańsk przeładowały łącznie 77,4 mln ton ładunków, pochodzących z 3559 statków. W porównaniu z rokiem 2023 (81 mln t) nastąpił spadek obsłużonej masy o 4,44 proc. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk tłumaczy nieco gorszy wynik specyfiką roku 2023, kiedy do polskich portów trafiło rekordowo dużo węgla.

Ponieważ rok 2023 był nietypowy dla Portu Gdańsk, porównaliśmy ubiegłoroczny wynik (77,4 proc.), także z wynikiem z roku 2022 (68,2 mln ton), którego statystyki nie były wypaczone przez nadzwyczajną sytuację z węglem. W takim zestawieniu wynik Portu Gdańsk z roku 2024 r. wypada lepiej od wyniku sprzed dwóch lat o prawie 12 proc.

Z kolei ZMPG przygotował porównanie wyniku operacyjnego Portu Gdańsk z roku ubiegłego z wynikiem z roku 2023 ale z wyłączeniem „czarnego złota”. – Jeśli pominiemy w statystykach przeładunki węgla, to w pozostałych grupach ładunków mamy łącznie 69,5 mln ton w 2024 r., co oznacza wynik lepszy o blisko 2 mln ton (2,8 proc.) niż przed rokiem – informuje spółka zarządzająca gdańskim portem.

Rekordowo dużo paliw i kontenerów

Rok 2024 był dla Gdańska rokiem rekordów, jeśli chodzi o paliwa płynne (wzrost o ponad 1,8 mln ton, czyli niemal 5 proc.) i drobnicę (wzrost o ok. 430 tys. ton, czyli prawie 2 proc.), przy czym w obrocie kontenerowym zanotowano blisko 10-procentowy wzrost.

O 28 tys. ton, czyli o 11 proc. wzrosły także przeładunki rudy. Na plusie są też ładunki toczne, czyli ro-ro (wzrost o 3,6 proc.). Ubiegły rok przyniósł również wyższą o 4,5 proc. liczbę obsłużonych pasażerów (wycieczkowce, promy).

ZMPG tłumaczy, że od czasu agresji Rosji na Ukrainę w lutym 2022 r. nastąpiły zmiany w strukturze przeładunków w portach polskich. To z kolei ma też związek ze średnią pojemnością statków handlowych, jakie w 2024 r. zawijały do Portu Gdańsk. W ciągu roku obsłużono 3559 jednostek (o 43 mniej niż w 2023 r.), przy czym średni GT (pojemność brutto) w 2024 r. był wyższy o 1,6 proc. niż w 2023 r. i wynosił 25 025 (port obsłużył więcej zbiornikowców i statków oceanicznych). Do Portu Gdańsk w 2024 r. zawinęło też 60 wycieczkowców – o 18 więcej oraz 293 promy – o 6 mniej niż w 2023 r.

– Osiągnęliśmy stabilną i zrównoważoną pozycję finansową oraz inwestycyjną, co wymiernie wpływa na realizację strategii biznesowych przez naszych kontrahentów i wyniki Portu Gdańsk – podsumowuje Dorota Pyć, prezes Portu Gdańsk, cytowana w komunikacie ZMPG.

264 mln zł zysku Portu Gdańsk

Według wstępnych danych Port Gdańsk 2024 rok zamknie z wynikiem finansowym na poziomie ok. 264 mln zł, wyższym w porównaniu z rokiem 2023 o 51,7 mln zł (o 24 proc.). Główne czynniki determinujące ten wzrost to wyższe rok do roku o blisko 6 proc. przychody ze sprzedaży oraz niższe koszty, w tym niższe o 3 proc. koszty sprzedaży.

– Płynność finansowa została zachowana na stabilnym, racjonalnym poziomie. Rentowność sprzedaży netto jest szacowana na poziomie blisko 49 proc., również wyższym od ubiegłorocznej – dodaje Alan Aleksandrowicz, wiceprezes Portu Gdańsk ds. finansowych i bezpieczeństwa. – Biorąc pod uwagę wieloletni horyzont czasowy oraz skalę inwestycji planowanych na najbliższe lata, kondycja finansowa Spółki jest na bieżąco analizowana, a wygenerowane środki pieniężne, zgodnie z ustawą o portach i przystaniach morskich, efektywnie lokowane z przeznaczeniem przede wszystkim na rozwój portu, tj. inwestycje i remonty infrastruktury portowej.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane