Zachodniopomorskie staje się hubem dla e-handlu

Pixabay

Ponad 1 mln mkw. istniejących zasobów magazynowych Pomorza Zachodniego jest już przeznaczonych do obsługi operacji e-commerce – wynika w raportu firmy Cushman & Wakefield. Dalszy rozwój tej branży w regionie będzie napędzany przez trend nearshoringu, a głównym kierunkiem napływu nowych inwestycji powinny być kraje skandynawskie i Niemcy.

Cushman & Wakefield przygotował raport „Na fali biznesu logistyczno-magazynowego w zachodniopomorskim”. Według jego autorów, w 2022 roku już 7,35 mln mkw. powierzchni magazynowej w Polsce, czyli 30,7% całkowitej podaży, przeznaczone było do obsługi rynku e-commerce. – Od 2019 do 2022 roku wzrost powierzchni magazynowej dostosowanej do potrzeb e-commerce osiągnął aż 84%. To z kolei spowodowało ogromną zmianę w postrzeganiu logistyki i magazynów, które zaczęły być finalnie traktowane jako element przewagi konkurencyjnej i wartość dodana do oferty firmy, a nie koszt, który za wszelką cenę należy minimalizować – tłumaczy Damian Kołata, dyrektor działu Industrial & Logistics w Polsce oraz dyrektor e-Commerce w regionie CEE w Cushman & Wakefield.

Polskie magazyny na topie

Dalszy rozwój inwestycji logistycznych realizowanych z myślą o handlu online będzie wspierany przez trend nearshoringu. Globalne zawirowania, które zakłócają łańcuchy dostaw, kierują bowiem uwagę międzynarodowych firm na kraje europejskie, w tym głównie region CEE, a przede wszystkim Polskę. – Polski sektor magazynów ustępuje jedynie Niemcom, Francji i Holandii pod względem powierzchni magazynowej w Unii Europejskiej. Jest też absolutnym liderem w UE, jeśli weźmiemy pod uwagę 4,4 mln mkw. nowej powierzchni dostarczonej na rynek w ubiegłym roku. To umacnia pozycję Polski jako międzynarodowego hubu logistyczno-przemysłowego – dodaje Damian Kołata.

Jak wskazuje raport Cushman & Wakefield, na fali biznesu logistyczno-magazynowego w zachodniopomorskim, zyskujący na sile trend nearshoringu oraz rosnąca popularność zakupów online powinna motywować operatorów, aby być jeszcze bliżej klienta końcowego. Jak? Dzięki wzbogacaniu łańcuchów dostaw o mini-huby i małe jednostki zlokalizowane w pobliżu największych ośrodków miejskich.

– Przewidujemy, że całkiem nowe powierzchnie będą pojawiać się w nieoczywistych dotąd miejscach. Województwo zachodniopomorskie stanowi idealną destynację dla logistyki i magazynów – nie tylko tych obsługujących rynek polski, ale także kraje skandynawskie i Europy Zachodniej – wskazuje Paulina Machałowska, Associate, Industrial & Logistics Agency.

Region czeka na inwestorów

Atutem regionu jest przede wszystkim jego lokalizacja, która przyciąga zwłaszcza inwestorów z Niemiec i krajów skandynawskich. Według majowych danych udostępnionych przez Centralny Ośrodek Informacji Gospodarczej, w woj. zachodniopomorskim są aktualnie obecnie 1472 spółki z udziałem kapitału niemieckiego, duńskiego, fińskiego, norweskiego i szwedzkiego.

– W województwie zachodniopomorskim już 44% istniejącej powierzchni magazynowej, wynoszącej ponad 1 mln mkw., jest przeznaczone na operacje e-commerce. Udział ten jest jednym z najwyższych w Polsce – dodaje Machałowska.

Pomimo licznych już przykładów udanych wdrożeń logistyki e-commerce w województwie zachodniopomorskim, zarówno przez platformy internetowe (Amazon, Zalando, Bestseller), sklepy online (Hultafors, momox), jak i operatorów logistycznych (FIEGE, Rhenus Logistics, DHL Supply Chain), potencjał województwa jest wciąż niewykorzystany.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane