Stadler zaprezentował hybrydową lokomotywę EURO9000

Rail Force One

Na targach InnoTrans 2022 w Berlinie zaprezentowana ciężka lokomotywa nowej generacji EURO9000. Pojazd z napędem hybrydowym powstał w zakładzie szwajcarskiego producenta taboru – Stadler dla firmy leasingowej European Loc Pool (ELP). Jego pierwszym użytkownikiem będzie holenderski przewoźnik Rail Force One.

ELP zamówił w Stadlerze 30 lokomotyw EURO9000. Kontrakt na ich dostawę jest częścią umowy ramowej, która zakłada wyprodukowanie co najmniej 100 pojazdów kolejowych. Rail Force One zawarł z ELP umowę najmu full-lease i będzie pierwszym przewoźnikiem, który rozpocznie eksploatację nowego pojazdu. Firma rozpocznie przewozy z wykorzystaniem tej maszyny w połowie 2023 r.

Wielosystemowe elektrowozy EURO9000 umożliwiają pracę na liniach zasilanych prądem przemiennym i stałym. Lokomotywy dla ELP są wyposażone w elektroniczny system ryglowania drzwi, sterowanie manewrowe w kabinie oraz zdalne sterowanie radiowe. EURO9000 jest napędzana dwoma silnikami wysokoprężnymi Stage V o mocy 950 kW, które mogą być zasilane z sieci trakcyjnej, ale też olejem napędowym HVO w celu zapewnienia neutralności pod względem emisji CO2. Napęd diesla pozwoli lokomotywie na przejazd po liniach niezelektryfikowanych oraz umożliwi manewrowania na bocznicach i w terminalach. Silniki spalinowe o niskiej emisji CO2 zapewnią lokomotywie dodatkową moc na liniach z siecią trakcyjną 3 kV DC (np. w Polsce).

Lokomotywy EURO9000 zgodne z technicznymi specyfikacjami interoperacyjności. Mogą być eksploatowane na trasach międzynarodowych wzdłuż głównych europejskich korytarzy kolejowych. W podstawowej konfiguracji mogą być eksploatowane w Niemczech, Austrii, Szwajcarii, we Włoszech, Holandii i Belgii. W przyszłości pojazdy zostaną skonfigurowane do jazdy także w innych krajach.

Stadler informuje, że EURO9000 jest obecnie najpotężniejszą lokomotywą elektryczną na rynku europejskim. Przy mocy 9 MW i sile pociągowej 500 kN, w wielu przypadkach lokomotywa jest w stanie prowadzić składy, które zwykle potrzebują dwóch lokomotyw. Zastąpienie dwóch elektrowozów jednym przewoźnikom pozwoli obniżyć koszty.

– Stadler robi krok naprzód w odpowiedzi na wyzwania stawiane przez kolejowy transport towarowy. EURO9000 oferuje operatorom interoperacyjną wielosystemową lokomotywę elektryczną, która umożliwia szybkie i transgraniczne operacje przez europejskie korytarze o ruchu mieszanym oraz transport dłuższych i cięższych pociągów za pomocą jednej lokomotywy – mówi Iñigo Parra, dyrektor generalny Stadler Valencia.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Polecane