Dwóch operatorów logistycznych zaoferowało w grudniu ub. roku nowe połączenia kolejowe na trasie Chiny – Europa. CEVA Logistics uruchomiła ekspresowy pociąg na trasie Jinhua – Dourges (Francja). DACHSER pochwali się zaś uruchomieniem pociągu blokowego z 50 kontenerami z Państwa Środka do niemieckiego Ludwigshafen.
Pierwszy pociąg CEVA Logistics z wagonami załadowanymi 22 kontenerami z różnego rodzaju towarami, wyruszył z Jinhua 26 listopada. Do francuskiego Dourges dotarł 18 dni później, 14 grudnia.
Licząca 11 tys. km trasa kolejowa przebiega przez państwa leżące wzdłuż szlaku „Jeden Pas i Jedna Droga”, tj. Kazachstan, Rosję, Białoruś, Polskę i Niemcy. W Europie terminal przeładunkowy znajduje się w Dourges we Francji, z którego później realizowane są dostawy do Belgii, Holandii, Hiszpanii, Włoch oraz Francji.
Wspólny projekt z CMA CGM
– W odpowiedzi na niespotykany dotąd wzrost popytu na usługi transportowe i logistyczne w globalnych łańcuchach dostaw oferujemy wraz z macierzystą firmą – Grupę CMA CGM usługi w transporcie kolejowym i multimodalnym między Chinami a Europą. Francja jest ważnym hubem logistycznym Europy, dzięki nowej usłudze CEVA Logistics wchodzi na rynek usług kolejowych w Europie Wschodniej i Zachodniej. Kolejnym etapem rozszerzania naszego potencjału kolejowego będzie rozwój na rynku południowoeuropejskim – informuje Xavier Bour, global ground and rail product leader CEVA Logistics.
Chiński i niemiecki DACHSER zorganizował pierwszy pociąg blokowy z Chin do Niemiec – podobny, regularny serwis dla produktów chemicznych został uruchomiony w eksporcie do Chin w zeszłym roku. Chiński zespół DACHSER koordynował z operatorem kolejowym proces kolekcji przesyłek, w tym odbiór od załadowców, przekazanie do terminalu kolejowego i odprawę celną. W Ludwigshafen oddział DACHSER Mannheim zorganizował dystrybucję kontenerów do innych miast w Niemczech i Europie za pośrednictwem sieci DACHSER.
Szansa dla Polski
– Pandemia i wynikające z niej ograniczenia w dostępności przestrzeni ładunkowej w transporcie lotniczym oraz morskim doprowadziły do wzrostu zapotrzebowania na przewozy kolejowe. Dodatkowo rynek napędza zwiększony popyt przed Chińskim Nowym Rokiem – mówi Vedat Serbet, Rail Services Manager EMEA w DACHSER.
Polska jest „bramą do Unii Europejskiej” na Nowym Jedwabnym Szlaku. To dla nas ogromna szansa. Jak zauważa Jarosław Utko, sales manager ASL Poland z DACHSER Polska, nasz kraj leży na najkrótszej trasie lądowej z Chin do Europy i ok. 90 proc. towarów transportowanych koleją na Stary Kontynent przechodzi przez terytorium Polski. Wykorzystując położenie geograficzne i integrując transport kolejowy z różnymi kanałami dystrybucji możemy z państwa tranzytowego stać się kluczowym ogniwem łańcuchów dostaw” – twierdzi Utko.