Loconi Intermodal odnotował rekord przewozów

Terminal kontenerowy
Loconi Intermodal

W minionym roku spółka Loconi Intermodal obsłużyła 220 tys. TEU, czyli jedną czwartą więcej ładunków niż w roku 2018. Operator przewozów multimodalnych liczy na jeszcze większą dynamikę obrotów, kiedy zakończy się modernizacja portowej infrastruktury kolejowej. – Dzięki poszerzeniu bocznicy w DCT Gdańsk z 4 do 6 torów będzie można na wybranych trasach załadować na pociąg nawet do 20 TEU więcej – zapowiada Karolina Wlazło, dyrektor ds. kluczowych klientów i projektów w Loconi.

W 2019 r. spółka Loconi Intermodal skupiała się głównie na rozwoju regularnych połączeń intermodalnych między trójmiejskimi portami morskimi oraz włąsnymi terminalami w Radomsku, Gądkach, Warszawie, Kątach Wrocławskich i Dąbrowie Górniczej. Ponadto, zgodnie z przyjętą strategią, spółka koncentrowała się na uruchamianiu nowych połączeń.

– Z naszej perspektywy najistotniejsze było to, co działo się w polskich portach morskich oraz na ich zapleczu. Niewątpliwie jednym z najważniejszych wydarzeń było rozpoczęcie rozbudowy bocznicy kolejowej w DCT Gdańsk, terminalu z ponad 60 proc. udziałem w przeładunkach kontenerów w polskich portach morskich. Inwestycja ta przyczyni się do zwiększenia zdolności przeładunkowych kolei w DCT – informuje Karolina Wlazło. – Dzięki poszerzeniu bocznicy z 4 do 6 torów i ich wydłużeniu do 750 m, będzie można na wybranych trasach załadować na pociąg nawet do 20 TEU więcej niż dotychczas. Tym samym, na takich relacjach średni koszt przewozu kontenera może obniżyć się o około 15 proc – dodaje.

200 km torów w przebudowie

Rozbudowa bocznicy w terminalu ma znaczenie dla Loconi, ponieważ umożliwi uruchamianie nowych połączeń intermodalnych. Podobne znaczenie mają dla spółki również inwestycje w morskich portach Gdynia i Gdańsk, gdzie rozpoczęto rozbudowy stacji kolejowych w ramach Krajowego Programu Kolejowego do 2023 roku. Łącznie, w ramach tych dwóch projektów, przebudowanych zostanie ponad 200 km torów, a także istniejące mosty i wiadukty, przejazdy kolejowo-drogowe oraz drogi. Projekty obejmą także elektryfikację torów na stacjach kolejowych.

– W przypadku Gdyni elektryfikacja obejmie dojazd do bram terminalu kontenerowego BCT, co umożliwi wprowadzanie składów pociągowych trakcją elektryczną bezpośrednio do BCT ze stacji kolejowej Gdynia Port, bez konieczności zmiany lokomotywy elektrycznej na spalinową. Skróci to czas obsługi pociągów intermodalnych. W efekcie prac inwestycyjnych zwiększy się przepustowość na stacjach kolejowych w Gdyni i Gdańsku, co zminimalizuje ryzyko wystąpienia opóźnień i poprawi punktualność pociągów – zapowiada Karolina Wlazło.

30 pociągów więcej co miesiąc

Rok 2019 Loconi zamknęło z około 25 proc. wzrostem wolumenu przewiezionych kontenerów w stosunku do roku ubiegłego, osiągając poziom około 220 tys. TEU. Tym samym przewoźnik intermodalny odnotował rekordową liczbę pociągów nadanych do i z morskich portów. W ciągu jednego miesiąca spółka obsługiwała ponad 250 pociągów miesięcznie, a dla porównania, w roku 2018 miesięcznie obsługiwała 220 składów. Za osiągnięcia w obsłudze portów środowisko morskie uhonorowało Loconi Intermodal nagrodą „Bursztynową Kaczkę” podczas gali „Wspólna Kaczka 2019”.

– Poza tym w roku 2019 zwiększyliśmy zasoby platform kontenerowych. Na potrzeby realizacji stałych umów z klientami pozyskaliśmy 42 platformy kontenerowe (łącznie 2 składy), umożliwiające przewóz kontenerów 20-, 40- jak i 45-stopowych. Było to możliwe dzięki intensywnej pracy nad stabilizacją i kontraktowaniem wolumenów kontenerowych. W 2019 r. ponad 60 proc. kontenerów, jakie Loconi przewiozło intermodalnie, udało się zrealizować w ramach stałych długoterminowych kontraktów – podkreśla Karolina Wlazło.

Dyrektor ds. kluczowych klientów w Loconi Intermodal podkreśla, że spółka realizuje inwestycje w technologie. W minionym roku zakończyło się wdrożenie pierwszej części autorskiego systemu intermodalnego IT. Wdrożone narzędzie składa się m.in. z pełnego budżetowania przychodów i kosztów na poziomie jednego kontenera, inteligentnego systemu zarządzania rezerwacjami kolejowymi czy inteligentnego system ofertowania intermodalnego.

Integracja IT z kontrahentami

W 2020 r. Loconi Intermodal, tak jak i w poprzednich latach skupiać się będzie na rozwoju istniejących oraz nowych połączeń kolejowych – głównie na południe kraju z oraz do polskich portów morskich. – Będziemy także zwiększać połączenia realizowane do terminali kontenerowych z/do portu Gdynia. Dostrzegamy tutaj duże możliwości współpracy z terminalami BCT i GCT, zwłaszcza że szacuje się, iż port Gdynia odnotuje w roku 2019 wzrost liczby przeładowanych kontenerów na poziomie 13 proc. w stosunku do roku poprzedniego, z wynikiem ok. 900 tys. TEU – tłumaczy Karolina Wlazło.

W nowym roku Loconi będzie też koncentrować się na nowych rozwiązaniach w obszarze IT, umożliwiających integrację z systemami klientów i partnerów biznesowych, w tym również z terminalami kontenerowymi zlokalizowanymi w portach morskich.

Do największych wyzwań i bolączek Loconi – a także całej branży TSL – jest deficyt kandydatów do pracy w niektórych grupach zawodowych. Chodzi głównie o kierowców pojazdów ciężarowych i maszynistów.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane