Przewoźnik podpisał ze spółką Forespo Poland list intencyjny, wyrażając zainteresowanie wydzierżawieniem i zakupem majątku dawnej Fabryki Wagonów Gniewczyna. W planach PKP Cargo jest rozpoczęcie produkcji wagonów.
Forespo Poland to podmiot zależny spółki Forespo ze Słowacji, który jest właścicielem majątku po dawnej fabryce wagonów towarowych w Gniewczynie Łańcuckiej koło Przeworska (Podkarpacie). Na terenie fabryki nie jest już prowadzona produkcja taboru. Forespo dysponuje jednak halami produkcyjnymi, magazynami i obiektami biurowymi oraz bocznicą kolejową.
Słowacy wyrazili wolę sprzedaży części nieruchomości, o czym stanowi list intencyjny. W liście jest także mowa o wydzierżawieniu innej części nieruchomości oraz składników majątku, w tym maszyn.
PKP Cargo zadeklarowało, że wyremontuje i przystosuje zakład do wznowienia produkcji. To zadanie będzie wykonywane we współpracy z Agencją Rozwoju Przemysłu i Fabryką Wagonów Świdnica, należącą do amerykańskiego koncernu Greenbrier Group. Te trzy podmioty podpisały kilka miesięcy temu list intencyjny dotyczący wspólnej produkcji wagonów towarowych na Podkarpaciu. W liście intencyjnym zapisano, że umowa miałaby być zawarta do 15 listopada.
Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo, informuje, że do 2036 roku spółka musi zakończyć proces wymiany i modernizacji taboru, aby spełniał on unijne wymogi dotyczące hałasu, ale ogromne znaczenie ma aspekt ekonomiczny tej operacji. – Dysponujemy około 60 tys. wagonów, z których duża część zostanie w kolejnych latach wymieniona na nowy tabor. Nowoczesne wagony dadzą nam możliwość zwiększenia efektywności działalności przewozowej i tym samym podniosą konkurencyjność Grupy PKP Cargo oraz jej rentowność – argumentuje Warsewicz.