Kilka razy w tygodniu o stałych godzinach będą jeździły pociągi kontenerowe w trzech relacjach: Gdańsk-Warszawa Praga, Gdańsk – Poznań Franowo i Gdańsk – Gliwice B Kontenerowa. Ich operatorem będzie nowa spółka z Grupy PKP Cargo: PKP Cargo Connect, która dodatkowo zaoferuje transport kontenerów ciężarówkami.
Przewozy pociągami na trasach do i z Portu Gdańsk będą oferowane pod marką Connect Operator. Pierwsze składy intermodalne zaczną kursować na przełomie czerwca i maja.
– Zaletą naszych pociągów operatorskich jest to, że klient wie którego dnia i o której godzinie jego ładunek wyruszy ze stacji początkowej i o której godzinie dotrze do stacji końcowej. Jest w stanie zaplanować dostawę do miejsca przeznaczenia – twierdzi Ivan Ružbacký, prezes PKP Cargo Connect. – To dlatego, że pociągi operatorskie kursują według stałych rozkładów jazdy. W przypadku zwykłych pociągów towarowych rozkłady jazdy są często zamawiane ad hoc i brak jest gwarancji czasu przejazdu, co z punktu widzenia klienta znacznie komplikuje planowanie łańcucha logistycznego. Planowany czas przejazdu między Gdańskiem a Warszawą lub Poznaniem wynosi 8 godzin, a z Gdańska do Gliwic – 15 godzin – dodaje.
W ramach usługi Connect Operator kolejarze zabezpieczą również przeładunek i odwóz kontenerów z terminalu transportem samochodowym pod wskazany przez klienta adres.
Regularne pociągi kontenerowe są odpowiedzią PKP Cargo na coraz słabnące przewozy towarów koleją. Jedynym intratnym i rozwijającym się segmentem są przewozy kontenerów.
– Sieć połączeń w ramach usługi Connect Operator będzie stopniowo rozszerzana w Polsce, ale obejmie także połączenia zagraniczne. Wykorzystamy w tym celu naszą spółkę zależną PKP Cargo International. Mamy także możliwość organizowania przewozów we współpracy z naszymi partnerami z innych europejskich kolei – opowiada Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo.
Grupa PKP Cargo rozszerza także działalność na innych kierunkach. Uruchomione zostały m.in. nowe połączenia z Małaszewicz do terminalu Tilburg w Holandii, w pobliżu portu w Rotterdamie. Pociągi są prowadzone przez wielosystemowe lokomotywy Vectron z dopuszczeniami również na Niemcy i na Holandię, dzięki czemu nie ma konieczności zmian pojazdu na trasie.
Ponadto PKP Cargo Connect wyekspediowało do Chin pierwszy skład z drewnem z Czech. Spółka ma zamówienie na przewóz kolejnych transportów z drewnem, jest to perspektywiczny rynek dlatego, że Czechy dysponują dużymi zasobami drewna, które eksportują do różnych krajów.