Rosyjskie firmy FESCO Transportation Group i RŻD Logistics zainaugurowały nowe połączenie dla transportu kontenerów z Kraju Kwitnącej Wiśni do Europy. 23 maja testowy kontener z produktami chemicznymi został wysłany z portu w Jokohamie do Polski. W połowie czerwca powinien dotrzeć do Wrocławia.
Nowy intermodalny szlak nazywany jest „Transsyberyjskim Mostem Lądowym”. Ładunki będą transportowane przez FESCO drogą morską z japońskich portów do portu we Władywostoku, a następnie pociągami po linii Kolei Transsyberyjskiej do Brześcia (na granicy białorusko-polskiej), skąd będą dowożone do odbiorców w Europie.
Transport na całej trasie wyniesie ok. 19 dni, ale dokładny czas przewozu będzie zależał m.in. od tego, w którym japońskim porcie nadano kontenery.
FESCO zajmie się przewozem kontenerów drogą morską, przeładunkami w portach oraz będzie odpowiedzialne za dostarczenie jednostek kontenerowych. RŻD Logistics będzie odpowiedzialne za transport kolejowy w obu kierunkach.
Organizatorzy nowej trasy liczą na zainteresowanie przewozami ze strony japońskich dostawców części do samochodów oraz produktów konsumpcyjnych.
– Przez ponad pięć lat Koleje Rosyjskie zainwestowały 5 mld dolarów w rozwój linii kolejowych na wschodzie Rosji. Transport towarów już wzrósł trzykrotnie. Widzimy duży potencjał we współpracy z naszymi kolegami z FESCO oraz dostawcami z Japonii – powiedział Aleksander Miszarin, pierwszy zastępca prezesa RŻD.
Aleksander Isurin, prezes FESCO dodał, że obecnie z Japonii do Europy wysyłanych jest 3 mln TEU rocznie drogą morską poprzez Kanał Sueski. Podróż kontenerów trwa 45 dni. Jego zdaniem współpraca z kolegami z RŻD sprawi, że Transsyberyjski Most Lądowy zaspokoi oczekiwania japońskich producentów oraz przyczyni się do rozwoju gospodarczego Rosji.