Największy operator kolejowy na szerokotorowej części Nowego Jedwabnego Szlaku – UTLC ERA, przygotowuje się do wprowadzenia nowych technologii, w tym do cyfryzacji procesów. Przedsiębiorstwo zostało do tego zobowiązane w podpisanej przez rządy Rosji, Białorusi i Kazachstanu (udziałowcy spółki) deklaracji intencji wsparcia szlaków tranzytowych.
Szefowie rządów Rosji, Białorusi i Kazachstanu podpisali 20 sierpnia deklarację intencji dotyczącą wsparcia zrównoważonych euroazjatyckich szlaków tranzytowych i transportu kolejowego pomiędzy państwami członkowskimi Euroazjatyckiej Unii Gospodarczej (EUG). Pod dokumentem podpisali się: prezes Kolei Rosyjskich (RŻD) – Oleg Biełozerow, prezes Kazachskiego Towarzystwa Kolejowego – Nurlan Sauranbajew oraz dyrektor Kolei Białoruskich – Władimir Morozow.
Nowe technologie na obszarze EUG
Deklaracja stanowi zobowiązanie stron do dalszej realizacji wspólnego projektu transportowego, czyli przedsiębiorstwa UTLC ERA (United Transport and Logistics Company – Eurasian Rail Alliance) i wskazuje drogę jego rozwoju. Strony zadeklarowały się dać nowy impuls do wspierania efektywnych usług transportu kontenerowego między Europą a Chinami oraz do ich cyfryzacji. Celem jest dalsze zwiększanie zdolności w zakresie kolejowego transportu towarów oraz umożliwienie wprowadzenia nowych technologii na całym obszarze EUG.
– Dokument zakłada transformację cyfrową i wprowadzenie innowacji technologicznych za kluczowe czynniki poprawy efektywności operacyjnej i obniżenia kosztów transakcyjnych w całym euroazjatyckim sektorze transportowym. Szczególną uwagę zwrócono na poprawę efektywności środowiskowej transportu kolejowego oraz na bez emisyjną logistykę kolejową w celu zwiększenia atrakcyjności kolei dla transportu towarów – czytamy w komunikacie UTLC ERA.
Jednolity list przewozowy
Aleksiej Grom, prezes UTLC ERA, podkreślił, że cyfryzacja ma szczególne znaczenie w transporcie kolejowym i zaoferował wykorzystanie swojej firmy do projektów pilotażowych: – Obecnie transport kolejowy ma do odegrania kluczową rolę, szczególnie w zakresie redukcji emisji CO2 i zanieczyszczenia środowiska. Aby wzmocnić te zalety, jesteśmy gotowi realizować pionierskie projekty pilotażowe i wdrażać innowacyjne rozwiązania technologiczne na kolei, aby napędzać nie tylko euroazjatyckie szlaki tranzytowe, ale cały łańcuch dostaw między Chinami, a Europą. Wraz z naszymi partnerami i sąsiadami z EUG jesteśmy na etapie wprowadzenia jednolitego listu przewozowego. Wierzę, że rok 2022 będzie oznaczał przełom w cyfryzacji usług kolejowych – powiedział Grom.
UTLC ERA przewozi prawie 90% ładunków tranzytowych w regularnych pociągach kontenerowych między Chinami, a Europą po torach szerokotorowych (1520 mm). Firma chce stać się siłą napędową procesów cyfryzacji w dziedzinie zrównoważonego transportu i logistyki w ramach EUG. Oznacza to, że spółka przyczyni się do wprowadzenia jednolitej procedury EUG dla tranzytu towarów. Intencją stron jest, aby planowane działania były realizowane bez generowania dodatkowych kosztów dla klienta.