Most nad Rogalicą zwiększył przepustowość Nadodrzanki

Most na Rogalicy w Szczecinie widziany z góry w zimowy dzień.
Piotr Klimarczyk, PKP PLK

PKP Polskie Linie Kolejowe i Wody Polskie wybudowały nowy most na Regalicy w Szczecinie. Przeprawa zwiększyła możliwości kolei, ponieważ poprawiła przepustowość na linii nr 273 – tzw. Nadodrzance. Most poprawił również żeglugę na Pomorzu Zachodnim i zwiększył bezpieczeństwo powodziowe.

Nowy most powstał w terminie. Wykonawca – Budimex zadeklarował, że zakończy prace przed końcem 2023 r. Most powstał w sąsiedztwie dotychczasowej, jednotorowej przeprawy, która została wyłączona z eksploatacji i częściowo rozebrana. Prace uwzględniały zalecenia konserwatora zabytków, zgodnie z którymi zachowane zostały elementy mechanicznych urządzeń – ok. 17 m ruchomego przęsła zwodzonego, znajdujące się od strony Międzyodrza.

Dzięki inwestycji pociągi sprawniej jeżdżą nowym mostem kolejowym, o stalowej konstrukcji kratownicowej i żelbetowych podporach. Pociągi pasażerskie mogą pokonać przeprawę z prędkością do 120 km/h. Długa na ok. 300 metrów przeprawa ma dwa tory z siecią trakcyjną. Zwiększyła się przepustowość mostu na tzw. Nadodrzance ważnej linii kolejowej Wrocław – Szczecin. Przeprawą może przejechać więcej pociągów, co zapewnia lepszą ofertę przewozową i dogodniejsze warunki przewozu towarów koleją – ekologicznym środkiem transportu.

Poprawę w przewozach kolejowych zapewniła także modernizacja stacji Szczecin Podjuchy, na której przebudowany został układ torowy. Dzięki nowej nastawni i urządzeniom sterowania ruchem kolejowym zwiększyło się bezpieczeństwo ruchu pociągów na stacji. Pasażerowie zyskali wyższy, dwukrawędziowy peron, który ułatwia wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Bezpieczne podróżowanie po zmroku zapewnia jasne LED-owe oświetlenie.

Poza zwiększeniem możliwości kolei w regionie, inwestycja ma strategiczne znacznie dla żeglugi w Szczecińskim Węźle Wodnym. Zwiększa ochronę przeciwpowodziową w stolicy Pomorza Zachodniego oraz zapewnia sprawniejszą żeglugę i możliwość skuteczniejszej pracy lodołamaczy. Prace zwiększyły prześwit mostu, którego konstrukcja została wyniesiona na ok. 6,2 m nad lustro wody.

Projekt „Usprawnienie trwałego połączenia kraju z portem w Szczecinie: budowa mostu kolejowego nad Regalicą” to inwestycja Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie – Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie, przy ścisłej współpracy z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi. Prace zostały zrealizowane w ramach rządowego Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły.

Inwestycja kosztowała 300 mln zł. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane