Komisja Europejska uzgodniła z państwami członkowskimi UE, że od 1 stycznia do 28 lutego 2025 r. kierowcy i przewoźnicy drogowi nie będą karani za brak instalacji tachografu inteligentnego wersji drugiej w pojeździe.
Zgodnie z tzw. pakietem mobilności, wszystkie pojazdy zarejestrowane przed 21 sierpnia 2023 r., które wykonują międzynarodowe przewozy drogowe po terytorium UE, muszą być wyposażone do końca 2024 roku w tachografy inteligentne drugiej generacji (G2V2). Po tym terminie służby kontrolne w UE miały wystawiać mandaty za brak nowego tachografu.
Dłuższy czas na instalację tachografu
20 grudnia 2024 r. ministerstwo infrastruktury poinformowało jednak, że przez dwa kolejne miesiące kar jeszcze nie będzie. – Właściwe służby kontrolne w tym okresie (1 stycznia – 28 lutego 2028 r.) mają ograniczyć się do edukowania kierowców o obowiązku wymiany tachografów na najnowsze urządzenia rejestrujące – podkreśla resort infrastruktury. Takie ustalenia są efektem wielomiesięcznych wysiłków i starań polskiej administracji rządowej, w tym rozmów na najwyższym szczeblu, prowadzonych przez ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka i wiceministra infrastruktury Stanisława Bukowca z przedstawicielami Komisji Europejskiej. – Cieszę się, że inicjatywa Polski dotycząca niekarania kierowców i przewoźników drogowych za brak wymiany tachografu spotkała się ze zrozumieniem Komisji Europejskiej. Chociaż wnioskowaliśmy o znacznie dłuższy okres łagodnego podejścia służb kontrolnych w tym zakresie, to nawet dodatkowy dwumiesięczny okres przejściowy da szansę na dostosowanie się do nowych wymagań tym przewoźnikom, którzy jeszcze tego nie zrobili – powiedział wiceminister Stanisław Bukowiec.
Monitorowanie pojazdów w ruchu
30 grudnia PKP przekazała potwierdzoną w Komisji Europejskiej wiadomość o odroczeniu kar dla przewoźników. – 20 grudnia przedstawiciele krajów członkowskich w ramach specjalnie zwołanego posiedzenia komitetu ds. transportu drogowego zgodzili się na odroczenie kar za nieposiadanie nowych tachografów do końca lutego. Służby drogowe w innych krajach UE mają w czasie kontroli jedynie pouczać kierowców o obowiązku zainstalowania takiego urządzenia – czytany w depeszy agencji.
KE wymusiła wprowadzenie nowych tachografów aby usprawnić kontrolę pojazdów na drogach. Kontrole były zwykle losowe i odbywały się po zatrzymaniu ciężarówki. Nowe tachografy pozwolą na zdalne monitorowanie przejeżdżających pojazdów przez służby kontrolne.
Nowe tachografy już od sierpnia 2024 r. są obowiązkowo instalowane w nowo rejestrowanych samochodach ciężarowych.
Zobacz też: Nowe możliwości nadzorcze inspekcji transportowych UE