W związku z rosnącymi obrotami handlu internetowego potęgują się oczekiwania wobec branży transportowo-logistycznej, która musi zapewnić szybkie, niezawodne i tanie dostawy. Nie uda się sprostać tym wyzwaniom bez wsparcia ze strony sztucznej inteligencji oraz bez przyjaznych dla środowiska pojazdów.
Niemiecka firma logistyczna DHL przedstawiła wyniki zleconego przez nią raportu „Ewolucja transportu i logistyki: Droga do pokonania”. Celem przeprowadzenia analizy było sprawdzenie jak zmienia się branża transportowa pod wpływem zmian otoczenia rynkowego, warunków geopolitycznych oraz transformacji technologicznej. Okazało się, że największym wyzwaniem dla branżowych przedsiębiorstw jest e-handel oraz jego wpływ na transport lądowy.
Zarządzanie zamówieniami
Największy wpływ na biznes transportowy mają wyjątkowo duże oczekiwania wobec usług, które powstają w związku z rozwojem e-handlu. Należą do nich: wymagania związane z dostawą w dniu następnym, szeroki wachlarz usług dostaw „ostatniej mili”, monitorowanie przesyłek, elastyczna lub darmowa polityka zwrotu towaru, ciągła dostępność towarów w magazynie.
– Nasi europejscy klienci oczekują pierwszej klasy dostaw przesyłek do domu. Z tego powodu technika będzie głównym czynnikiem zmian w transporcie drogowym. Wiele będzie zależało od sztucznej inteligencji i analizy danych pomocnych w zarządzaniu zamówieniami oraz wzorami dostaw i profilami odbiorców. Procesy realizacji zamówień stają się niezwykle skomplikowane i wymagają modeli operacyjnych z uwzględnieniem optymalizacji kosztów oraz usług – mówi Paul Stone, prezes DHL Supply Chain Nordics oraz szef transportu w regionie MLEMEA (Europa, Środkowy Wschód i Afryka).
Zaangażowanie top menedżerów
Raport DHL wskazuje, że wpływ e-handlu na transport lądowy zależy od regionu świata. Respondenci z USA wskazali, że wpływ transakcji internetowych na transport i logistykę nieco się zmniejszy w najbliższych latach. Z kolei w Europie, na Środkowym Wschodzie, w Afryce, w krajach Azji i Pacyfiku oraz w Ameryce Północnej ten sam wpływ powinien nadal rosnąć.
– W Europie transport jest postrzegany jako ekstremalnie znaczący aspekt dla globalnej ekonomii. Nasze analizy wskazują, że taki pogląd obowiązuje w każdej branży. Dzięki tym wnioskom możemy przypuszczać, że w zagadnienia związane z transportem zaczną się angażować sami szefowie przedsiębiorstw – opowiada Paul Stone.
Raport DHL wskazuje na kolejny ważny czynnik kształtujący transport w aglomeracjach Europy i Azji oraz USA. Coraz więcej miast wprowadza ograniczenia w ruchu samochodów, stosując opłaty za wjazd do centrum. Ważnym czynnikiem rozwoju transportu są też pojazdy przyjazne dla środowiska, co ma związek z koniecznością ograniczania emisji CO2 oraz kontroli tej emisji.