LTG szukają kolejowych tras omijających Białoruś

Pociąg LTG Cargo z węglarkami
Koleje Litewskie (LTG)

Białoruś zablokowała tranzyt dla przewożonych koleją produktów ropopochodnych z Litwy przez swoje terytorium. To odpowiedź za litewską blokadę tranzytu białoruskich nawozów. Koleje Litewskie (LTG) szukają teraz alternatywnej trasy kolejowej, która ominie Białoruś, a jednocześnie pozwoli na przejazd pociągów m.in. do Turcji. Pod uwagę brana jest infrastruktura PKP PLK.

Konflikt transportowy między Litwą i Białorusią tlił się od jesieni 2021 r., kiedy Koleje Litewskie (LTG) zaczęły analizować możliwość zablokowania tranzytu dla białoruskich nawozów w związku z sankcjami nałożonymi na Białoruś przez UE i USA. 1 lutego 2022 r. sankcje weszły w życie i na Litwie zatrzymano ok. 700 białoruskich wagonów. 2 lutego wieczorem LTG otrzymały zawiadomienie od Rady Transportu Kolejowego (GTT), czyli organizacji kolejowej państw WNP, której członkami niestowarzyszonymi są państwa bałtyckie, o blokadzie dla tranzytu produktów naftowych i nawozów z Litwy przez terytorium Białorusi.

Zakaz tranzytu przez Białoruś zacznie obowiązywać od poniedziałku 7 lutego. Operator kolejowy LTG Cargo planował w tym roku przewieźć przez terytorium Białorusi 0,5 mln ton ropy naftowej i produktów ropopochodnych oraz tyle samo nawozów. – Aktualnie nawiązaliśmy kontakt z klientami, którzy mogą być zaniepokojeni blokadą tranzytu ładunków. Będziemy z nimi aktywnie współpracować, aby znaleźć rozwiązanie tej sytuacji – zapewnua Egidijus Lazauskas, dyrektor generalny LTG w komunikacie kolejowej spółki.

LTG Cargo spodziewało się reperkusji ze strony Białorusi, dlatego spółka od dawna szuka alternatywnych korytarzy transportowych. To między innymi z tego powodu przewoźnik rozwija przewozy kolejowe przez Polskę, za sprawą lokalnej spółki LTG Cargo Polska. Operator realizuje m.in. przewozy do i z Turcji. Aktualnie rozważa przejazd przez Polskę i Ukrainę. Tranzyt przez Polskę może być kłopotliwy, ponieważ na Litwie obowiązuje rosyjski rozstaw szyn (1520 mm), co będzie wymagało np. przeładunku towarów na granicy na wagony przystosowane do jazdy po liniach normalnotorowych (1435 mm).

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane