Chociaż przewozy ładunków koleją zaliczają spadki od 2022 r., w roku 2023 r. wzrosły podstawowe parametry, które charakteryzują transport towarów niebezpiecznych koleją – zwiększyła się zarówno masa ładunków (3,5 proc. w porównaniu z 2022 r.), jak i praca przewozowa (4,4 proc.). Urząd Transportu Kolejowego poinformował, że większa była również liczba przewoźników wykonując takie transporty.
W 2023 r. przewozy towarów niebezpiecznych wykonywało 39 przewoźników. W 2022 r. było ich mniej o 3 podmioty – 36. Masa przewiezionych ładunków wyniosła 32 mln ton wobec 30,9 mln ton w 2022 r. (wzrost o 3,5 proc.). W wykonanej pracy przewozowej również widać wzrost – do 11,2 mld tkm z poziomu 10,7 mld tkm w 2022 r. (+4,4 proc.).
Przewozy towarów niebezpiecznych w rynku kolejowym stanowiły 13,8 proc. (12,4 proc. w 2022 r.) masy wszystkich przewiezionych w zeszłym roku towarów. Udział w wykonanej pracy przewozowej wyniósł 18,2 proc. (17,2 proc. w 2022 r.). Jedna tona towaru była przewożona na średnią odległość ponad 350 km (347 km w 2022 r.).
Przewozy towarów niebezpiecznych realizowane są głównie w komunikacji krajowej. W 2023 r. transport krajowy stanowił 65,4 proc. (67,8 proc. w 2022 r.) według masy oraz 69,9 proc. (72,2 proc. w 2022 r.) według wykonanej pracy przewozowej. Import tych towarów według masy kształtował się na poziomie 21,2 proc., eksport 9,3 proc., a tranzyt 4,1 proc.. W pracy przewozowej stanowił odpowiednio 15,4 proc., 8,3 proc. i 6,4 proc.
Główną klasą ładunków w 2023 r. były – tak samo jak w 2022 r. – materiały zapalne ciekłe (klasa 3. według RID). Ich udział w przewiezionej masie towarów wyniósł 66,7 proc. (65,9 proc. w 2022 r.), a w wykonanej pracy przewozowej 72,6 proc. (72,8 proc. w 2022 r.). Następne miejsca zajęły grupy różne materiały i przedmioty niebezpieczne (klasa 9.) – 13,8 proc. według masy oraz 11,2 proc. według pracy przewozowej (13,2 proc. i 10,7 proc. w 2022 r.) oraz gazy (klasa 2.) – 9,8 proc. według masy oraz 7,6 proc. według pracy przewozowej (9,8 proc. oraz 7,6 proc. w 2022 r.).