Przewoźnik SŽ-Tovorni promet kupił 30 wielosystemowych lokomotyw elektrycznych Traxx 3 MS, ktróre wyprodukuje Alstom. To największa inwestycja taborowa słoweńskich kolei od ponad 20 lat.
Umowę na 30 pojazdów ze strony przewoźnika podpisali: dyrektor SŽ-Tovorni promet, Ernest Gortan i członek zarządu spółki Remigiusz Paszkiewicz (były dyrektor PKP PLK i były członek zarządu kolei ukraińskich).
Słoweński przewoźnik towarowy otrzyma zamówione lokomotywy między kwietniem 2027 r. a wrześniem 2028 r. Inwestycje w zakup nowych lokomotyw elektrycznych stanowią jeden z podstawowych celów strategicznych spółki SŽ-Tovorni promet. Modernizacja taboru jest też jednym z zobowiązań operatora wobec inwestora – czeskiej spółki EP Logistics International, która w 2022 roku objęła 49 proc. udziałów słoweńskiej spółki.
Homologacja na osiem krajów
Zamówione w Alstomie lokomotywy zostaną dopuszczone do eksploatacji w Słowenii, Austrii, Chorwacji, Niemczech, Czechach, Słowacji, Węgrzech i Serbii. Będą też eksploatowane na granicy Słowenii i Włoch oraz na węzłach przeładunkowych między Włochami i Austrią.
Fot.: SŽ-Tovorni promet
W porównaniu ze starszymi lokomotywami klasy 363, nowe lokomotywy elektryczne będą mogły ciągnąć pociągi towarowe cięższe o około 30 proc., a ich prędkość maksymalna będzie o jedną trzecią wyższa. Lokomotywy Alstom będą również bardziej przyjazne dla środowiska, ponieważ będą zużywać około 20 proc. mniej energii elektrycznej, a jednocześnie będą znacznie cichsze od obecnych lokomotyw. Jednocześnie koszty ich bieżącego utrzymania będą stanowić połowę kosztów obecnych lokomotyw.
SŽ-Tovorni promet zapłaci za lokomotywy Traxx 3 MS 185 561 985 euro z VAT (778 mln zł). Oprócz 30 lokomotyw Alstom dostarczy również części zamienne o wartości 2 212 998 euro bez VAT oraz wyszkoli maszynistów i personel zajmujący się konserwacją pojazdów.
300 mln euro na tabor kolejowy
Zakup 30 wielosystemowych lokomotyw elektrycznych jest największym zakupem lokomotyw w Słowenii od 2004 r., kiedy to Slovenske železnice podpisały umowę na dostawę 32 lokomotyw elektrycznych typu 541.
W ostatnich latach spółka SŽ-Tovorni promet częściowo zmodernizowała swój tabor kolejowy poprzez zakup 100 nowych wagonów z kontenerami do przewozu rudy, zakup czterech nowych lokomotyw spalinowych do manewrów, głównie na stacji Koper, a także poprzez kompleksowy remont 12 starszych lokomotyw manewrowych.
W najbliższych latach spółka SŽ-Tovorni promet planuje kompleksową modernizację 12 lokomotyw spalinowych i zakup 750 nowych wagonów towarowych różnych serii. Do 2030 roku w odnowę taboru zostanie zainwestowane około 300 mln euro.