W ubiegłym tygodniu rynek paliw zaskoczył pozytywnie – średnie ceny benzyny i oleju napędowego spadły odpowiednio o 4 i 3 grosze na litrze. Podobnie stało się z cenami hurtowymi. Obecna cena oleju napędowego zrównała się z poziomem z grudnia 2021 roku. Prognozę dla rynku paliw przedstawia Marek Wcisło, dyrektor ds. partnerstw w Malcom Finance.
Po letnich zawirowaniach, ceny ropy naftowej rozpoczęły wyraźny trend spadkowy w ostatnim tygodniu sierpnia. We wtorek, 10 września, cena ropy była o 10 USD niższa w porównaniu do 26 sierpnia i zbliżała się do najniższego poziomu od trzech lat. Fundusze hedgingowe oraz inwestorzy finansowi ograniczyli swoje zaangażowanie w sektorze ropy naftowej do najniższego poziomu od 2011 roku, co odzwierciedla spadek optymizmu w branży. Kluczowe czynniki wpływające na obecną sytuację to wzrost globalnej podaży ropy, niższy niż oczekiwano popyt oraz obawy dotyczące kondycji gospodarczej Chin i USA.
Ostatnie zmiany w cenach ropy są również efektem korekty prognoz globalnego popytu przez OPEC, zgodnej z analizami Międzynarodowej Agencji Energetycznej (IEA). Prognozy zapotrzebowania na ten rok zostały zredukowane z 2,11 mln do 2,03 mln baryłek dziennie, a na przyszły rok z 1,78 mln do 1,74 mln baryłek dziennie. Mimo tego, OPEC planuje zwiększenie produkcji w nadchodzących miesiącach – pierwszy wzrost od 2022 roku.
W obliczu tych wyzwań OPEC i jego partnerzy dotychczas starali się utrzymać równowagę rynkową. Jednak, mimo wcześniejszych prób ograniczenia produkcji, na początku czerwca zdecydowano się na stopniowe znoszenie części cięć produkcyjnych, co może wpłynąć na dalszy rozwój sytuacji na rynku.
W najbliższej przyszłości przewidywana się kontynuacja spadku cen paliw, ale globalne napięcia, zwłaszcza na Bliskim Wschodzie, znacznie utrudniają prognozowanie przyszłych cen paliw. W przypadku wystąpienia zaburzeń geopolitycznych w nadchodzących tygodniach, ceny oleju napędowego mogą wzrosnąć o 10-15 groszy na litrze.
Malcom Finance (wcześniej 4Trans Factoring) to fintech, który oferuje rozwiązania finansowe dostosowane do potrzeb małych i średnich przedsiębiorstw logistycznych w całej Europie.