TBM płynie do Świnoujścia przez Arktykę

ZMPSiŚ

Północną Drogą Morską zmierza z Chin do Polski statek Da Chang, który transportuje do portu w Świnoujściu tarczę TBM. Tarcza posłuży do wydrążenia tunelu pod Świną, dzięki któremu powstanie przeprawa łącząca wyspy Uznam i Wolin. Inwestycja pozwoli połączyć centrum Świnoujścia z zresztą Polski.

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście informuje, że armator przewożący elementy tarczy wykorzystuje historycznie niski zakres pokrywy lodowej na Morzu Arktycznym.  Wybrał dla pływającego pod banderą Hongkongu tak zwane Przejście Północno-Wschodnie (inaczej: Północna Droga Morska), stanowiące najkrótszy szlak żeglugowy łączący europejską część Rosji z Syberią i Dalekim Wschodem.

Da Chang powinien pojawić się w Świnoujściu w przyszłym tygodniu (około 8-10 października). Zacumuje przy nabrzeżu miejskim numer 87, w dosyć niewielkiej odległości od komory startowej, czyli miejsca wlotu do tunelu od strony wyspy Uznam. Statek wyposażony jest we własne dźwigi, więc sam powinien sobie poradzić z rozładunkiem ważącej 2740 ton maszyny. Rozładunek wraz z procedurą celną może potrwać do 14 dni.

Montaż maszyny zajmie 2-3 miesiące. Drążenie tunelu rozpocznie się na wiosnę, a do szybu końcowego na wyspie Wolin TBM dotrze po około pięciu miesiącach. Tunel ma być gotowy we wrześniu 2022 r. Więcej o inwestycji pisaliśmy w ubiegłym roku.

Po złożeniu TBM będzie miała długość 101 metrów, waga natomiast wyniesie 2740 ton. Po zakończeniu budowy tunel w Świnoujściu mierzyć będzie 1,44 km i będzie najdłuższym w Polsce.

Całkowita długość inwestycji wyniesie około 3,4 kilometra. Średnica wewnętrzna tunelu będzie wynosić 12 metrów, zostanie w nim wykonana dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu o szerokości 3,5 m., poniżej jezdni powstanie również galeria ewakuacyjna. Najgłębsze miejsce tunelu pod dnem Świny to ok. 38 m.p.p.m. Koszt budowy to prawie miliard zł.

Tunel ma znaczenie strategiczne w kontekście planów rozwojowych ZMPSiŚ wobec portu w Świnoujściu o głębokowodny terminal kontenerowy i dostosowanie Terminalu Promowego do obsługi transportu intermodalnego. Jest też zwieńczeniem budowy ostatniego odcinka drogi S3, która służy poprawie dostępu drogowego do portów w Szczecinie i Świnoujściu.

Rozwój Północnej Drogi Morskiej jest strategicznym celem Rosji, która chce zmonopolizować transport na tym szlaku.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane