TBM płynie do Świnoujścia przez Arktykę

ZMPSiŚ

Północną Drogą Morską zmierza z Chin do Polski statek Da Chang, który transportuje do portu w Świnoujściu tarczę TBM. Tarcza posłuży do wydrążenia tunelu pod Świną, dzięki któremu powstanie przeprawa łącząca wyspy Uznam i Wolin. Inwestycja pozwoli połączyć centrum Świnoujścia z zresztą Polski.

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście informuje, że armator przewożący elementy tarczy wykorzystuje historycznie niski zakres pokrywy lodowej na Morzu Arktycznym.  Wybrał dla pływającego pod banderą Hongkongu tak zwane Przejście Północno-Wschodnie (inaczej: Północna Droga Morska), stanowiące najkrótszy szlak żeglugowy łączący europejską część Rosji z Syberią i Dalekim Wschodem.

Da Chang powinien pojawić się w Świnoujściu w przyszłym tygodniu (około 8-10 października). Zacumuje przy nabrzeżu miejskim numer 87, w dosyć niewielkiej odległości od komory startowej, czyli miejsca wlotu do tunelu od strony wyspy Uznam. Statek wyposażony jest we własne dźwigi, więc sam powinien sobie poradzić z rozładunkiem ważącej 2740 ton maszyny. Rozładunek wraz z procedurą celną może potrwać do 14 dni.

Montaż maszyny zajmie 2-3 miesiące. Drążenie tunelu rozpocznie się na wiosnę, a do szybu końcowego na wyspie Wolin TBM dotrze po około pięciu miesiącach. Tunel ma być gotowy we wrześniu 2022 r. Więcej o inwestycji pisaliśmy w ubiegłym roku.

Po złożeniu TBM będzie miała długość 101 metrów, waga natomiast wyniesie 2740 ton. Po zakończeniu budowy tunel w Świnoujściu mierzyć będzie 1,44 km i będzie najdłuższym w Polsce.

Całkowita długość inwestycji wyniesie około 3,4 kilometra. Średnica wewnętrzna tunelu będzie wynosić 12 metrów, zostanie w nim wykonana dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu o szerokości 3,5 m., poniżej jezdni powstanie również galeria ewakuacyjna. Najgłębsze miejsce tunelu pod dnem Świny to ok. 38 m.p.p.m. Koszt budowy to prawie miliard zł.

Tunel ma znaczenie strategiczne w kontekście planów rozwojowych ZMPSiŚ wobec portu w Świnoujściu o głębokowodny terminal kontenerowy i dostosowanie Terminalu Promowego do obsługi transportu intermodalnego. Jest też zwieńczeniem budowy ostatniego odcinka drogi S3, która służy poprawie dostępu drogowego do portów w Szczecinie i Świnoujściu.

Rozwój Północnej Drogi Morskiej jest strategicznym celem Rosji, która chce zmonopolizować transport na tym szlaku.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Polecane