Transport kontenerów w górę, mimo spadku przewożonej masy

Pociąg przewożący kontenery
Grzegorz Szczudło

W I połowie 2025 t. liczba przewiezionych przez kolej jednostek intermodalnych wzrosła o 1,8 proc. w porównaniu do tego samego okresu rok wcześniej. Jednocześnie nastąpił spadek masy ładunków w tym segmencie przewozów (o 2,3 proc.). Spadła też o 3,3 proc. praca przewozowa w intermodalu. Według Urzędu Transportu Kolejowego rynek wykazuje stabilizację.

W pierwszym półroczu 2025 roku w porównaniu z tym samym okresem 2024 roku liczba przewiezionych jednostek intermodalnych koleją wzrosła o 1,8% (o 15,2 tys. sztuk), osiągając 863,7 tys. sztuk. W przeliczeniu na TEU (ekwiwalent 20-stopowego kontenera) wzrost wyniósł 3,3% (o 43,3 tys. TEU), co daje łącznie 1,36 mln TEU. Z kolei masa przewiezionych towarów spadła o 2,3% (o 0,3 mln ton) do 13,4 mln ton, a praca przewozowa, czyli masa pomnożona przez odległość transportu, zmniejszyła się o 3,3% (o 0,2 mld tonokilometrów) do 4,4 mld tonokilometrów. Oznacza to, że choć przewieziono więcej jednostek, towary były lżejsze, a trasy krótsze. Według UTK wyniki te wskazują na stabilny rozwój transportu intermodalnego.

Udział intermodalu w przewozach ogółem

W I półroczu 2025 r. udział przewozów intermodalnych w ogóle przewozów towarowych koleją wyniósł 16,6% według wykonanej pracy przewozowej i blisko 12,8% według masy. Na wzrost udziału tego sektora w przewozach kolejowych wpłynął też spadek przewozów innych grup ładunków, w tym paliw kopalnych.

– Transport intermodalny to dziś jeden z filarów nowoczesnej kolei. Dane za pierwsze półrocze 2025 r. potwierdzają, że rynek przewozów intermodalnych utrzymuje stabilność. To dobry sygnał zarówno dla branży transportowej, jak i całej gospodarki. Z drugiej strony rynek transportu towarów koleją w Polsce znajduje się obecnie w trudnej sytuacji. Tym bardziej należy szczególnie wspierać transport intermodalny – np. przez budowę i rozbudowę terminali, modernizowanie linii, zwiększanie parametrów pociągów towarowych, takich jak prędkość, nacisk na oś, długość składów. Kolej powinna przewozić więcej jednostek – nie tylko kontenerów, ale też naczep i całych zestawów drogowych. W przeciwnym razie trudno będzie zwiększyć znacząco wartości bezwzględne parametrów przewozowych w transporcie intermodalnym – uważa dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Duże zainteresowanie przewoźników

W I półroczu 2025 r. rynek przewozów intermodalnych w Polsce pozostawał zróżnicowany i konkurencyjny – liderami segmentu byli przewoźnicy: PKP Cargo (19,1% udziału według masy, 18,6% według pracy przewozowej) oraz PCC Intermodal, które umocniło swoją pozycję, osiągając najwyższy udział – odpowiednio 19,9% i 22,5%.

Stabilną rolę odgrywało DB Cargo Polska (ok. 11,8% według masy i 13,6% według pracy przewozowej), a mniejsi, ale aktywni operatorzy, tacy jak LTE Polska, Metrans Rail, Alza Cargo czy LTG Cargo Polska, uzyskali wyniki na poziomie kilku procent udziałów. Rosnąca obecność nowych graczy wskazuje na duże zainteresowanie tym segmentem.

Wyniki  intermodalu w II kwartale 2025 r.

W drugim kwartale 2025 r. kolej przewiozła w Polsce 430,9 tys. jednostek intermodalnych, co przełożyło się na 683,5 tys. TEU. Łączna masa towarów osiągnęła poziom 6,78 mln ton, a wykonana praca przewozowa wyniosła 2,27 mld tonokilometrów. Względem I kwartału 2025 r. odnotowano wzrost masy (o 2,2%), pracy przewozowej (o 2,4%)  i przewiezionych TEU (o 0,4%). Spadła jedynie liczba przewiezionych jednostek – o 0,4%. W porównaniu z drugim kwartałem ubiegłego roku liczba przewiezionych TEU wzrosła o 3%, a liczba jednostek kontenerowych o 2,4%.

Podobne wiadomości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane