Niedawno informowaliśmy, że oferta DSV zwyciężyła w wyścigu o przejęcie spółki logistycznej DB Schenker. 13 września 2024 r. duński potentat logistyczny ogłosił podpisanie z Deutsche Bahn porozumienia w sprawie zakupu akcji niemieckiego przedsiębiorstwa. Wartość transakcji to 14,3 mld euro (ponad 60 mld zł).
Łączny oczekiwany przychód pro forma połączonych DSV i Schenkera wyniesie ok. 39,3 mld euro (w oparciu o dane z 2023 r.). Po przejęciu niemieckiego przedsiębiorstwa DSV będzie zatrudniał łącznie około 147 tys. pracowników w ponad 90 krajach.
Po tej akwizycji Niemcy staną się kluczowym rynkiem dla DSV, co będzie miało znaczący wpływ na przyszłą organizację. Duńczycy zadeklarowali, że w Essen pozostanie siedziba Schenkera. Zapowiedzieli też inwestycje w wysokości 1 miliarda euro w Niemczech w ciągu najbliższych 3-5 lat.
DSV utrzyma układ zbiorowy pracy
– To przełomowe wydarzenie w historii DSV i jesteśmy bardzo podekscytowani połączeniem sił z Schenkerem. Łączymy dwie silne firmy, tworząc wiodącą na świecie potęgę w dziedzinie transportu i logistyki, która przyniesie korzyści naszym pracownikom, klientom i udziałowcom – powiedział Jens H. Lund, dyrektor generalny grupy DSV. – Dodając kompetencje i doświadczenie Schenker do naszej istniejącej sieci, zwiększamy konkurencyjność DSV we wszystkich trzech działach: Air & Sea, Road i Solutions. Oprócz wzmocnienia naszej platformy handlowej w DSV, przejęcie zapewni naszym klientom jeszcze wyższy poziom usług, innowacyjne i płynne rozwiązania oraz elastyczność ich łańcuchów dostaw – dodał Lund.
W ramach umowy sprzedaży DSV zobowiązało się do zachowania warunków umów DB Schenker z przedstawicielami załogi niemieckiego przedsiębiorstwa przez okres dwóch lat.
Transakcja jest jeszcze uzależniona od zgody rady nadzorczej Deutsche Bahn i niemieckiego Federalnego Ministerstwa Cyfryzacji i Transportu. Ponadto przejęcie jest uzależnione od uzyskania zezwoleń regulacyjnych, które mają zostać uzyskane w drugim kwartale 2025 r.
Do czasu zamknięcia transakcji DSV i Schenker pozostaną dwoma odrębnymi przedsiębiorstwami.
Podmiot większy od Kuehne und Nagel
Przeciwko ofercie duńskiej firmy logistycznej protestowali przedstawiciele załogi DB Schenker, ale ostatecznie o wyborze inwestora zdecydować miały niemieckie władze. Na strategicznego inwestora dla DB Schenker związkowcy preferowali australijski fundusz inwestycyjny CVC. Obawiali się DSV z uwagi na możliwe zwolnienia części załogi.
DB Schenker zatrudnia obecnie 70 tys. pracowników w 1850 lokalizacjach na całym świecie, z czego około 15 tys. w Niemczech. Po zawarciu umowy zakupu akcji niemieckiej firmy logistycznej, DSV stanie się jedną z największych branżowych spółek na świecie, wyprzedzając w rankingach szwajcarską Kuehne und Nagel.
DSV od dawna rozwija się przez akwizycje. Jedną z największych transakcji Duńczyków był zakup szwajcarskiej firmy Panalpina. Po tym przejęciu do DSV dołączyła m.in. japońska firma Prime Cargo. Eksperci od dawna twierdzili, że kolejną spółką w kręgu zainteresowania DSV może być właśnie DB Schenker.
O przejęcie DB Schenker początkowo ubiegało się około 20 podmiotów. O tym, że przejęcie niemieckiego konkurenta będzie korzystne dla DSV, opowiedział w rozmowie z Portalem TSL prezes DSV Solutions.