12 marca 2025 r. do głębokowodnego terminalu kontenerowego Baltic Hub w Gdańsku dotarły ostatnie trzy z siedmiu suwnic STS (Ship-To-Shore), które będą zainstalowane na nowym nabrzeżu T3.
Nowe suwnice STS na T3 są jednymi z najwyższych i najbardziej zaawansowanych w Europie. Mają 96 m wysokości (140 metrów z podniesionym wysięgnikiem), wysięg na 74 metry (26 rzędów kontenerów szerokości) i mogą podnieść kontener o wadze do 65 ton na wysokość 55 metrów. Przed rozpoczęciem podróży morskiej do Polski (2500 km) w grudniu 2024 r., suwnice zostały w pełni zmontowane.
Pierwsze cztery suwnice STS, które zostały dostarczone do Baltic Hub w październiku ubiegłego roku, przechodzą obecnie testy na statkach dowozowych. Testowe zawinięcie statku dalekomorskiego na nowe nabrzeże odbędzie się na początku kwietnia.
Terminal T3 ruszy pod koniec 2025 r.
Oprócz suwnic STS, terminal T3 w Baltic Hub zostanie wyposażony w 20 automatycznych suwnic aRMG, które zoptymalizują obsługę kontenerów i poprawią bezpieczeństwo operacyjne na placach składowych. Suwnice te zapewnią bardziej wydajne i bezpieczniejsze środowisko pracy, ponieważ są sterowane zdalnie z budynku administracyjnego, z dala od placu. 12 suwnic aRMG zostało już zmontowanych, a cztery z nich przechodzą obecnie testy. W pełni elektryczne suwnice aRMG przyczynią się również do wsparcia działań Baltic Hub na rzecz zrównoważonego rozwoju, ponieważ są zasilane energią wytwarzaną z odnawialnych źródeł.
– Nowe suwnice STS i aRMG umożliwią Baltic Hub znaczne zwiększenie wydajności operacyjnej i bezpieczeństwa na terminalu oraz będą wspierać zrównoważony rozwój firmy. Ukończenie budowy T3 nie tylko zaspokoi rosnące potrzeby handlu międzynarodowego, ale także wzmocni rolę Polski w globalnej sieci logistycznej – powiedział Jan Van Mossevelde, Dyrektor Generalny Baltic Hub.
Baltic Hub obsłuży 4,5 mln TEU rocznie
Nowe nabrzeże T3 o powierzchni 36 hektarów, połączone jest z obecnymi nabrzeżami w Baltic Hub. Po jego całkowitym ukończeniu pod koniec 2025 r., przepustowość Baltic Hub zwiększy się o 1,5 mln TEU do 4,5 mln TEU rocznie, czyniąc terminal jednym z największych terminali kontenerowych w Europie. Nabrzeże o długości 717 metrów i głębokości 17,5 metra pozwoli na obsługę największych statków kontenerowych na świecie.