Kraków Airport jest pierwszym portem regionalnym, który ma zatwierdzony Plan Generalny. Jest to strategia, która wyznacza kierunek rozwoju portu lotniczego na co najmniej dwie dekady. W ramach zaplanowanych inwestycji powstaną m.in.: nowa droga startowa i nowy terminal cargo. Rozbudowany też będzie terminal pasażerski.
Dla krakowskiego lotniska remedium na kryzys spowodowany pandemią koronawirusa mają być kolejne inwestycje. Port trzeba modernizować, ponieważ jest narzędziem rozwoju gospodarczego Małopolski. W grudniu 2020 r. został zatwierdzony Plan inwestycyjny Międzynarodowego Portu Lotniczego na lata 2020 –2028, który opracowano na podstawie zatwierdzonego przez Ministra Infrastruktury Planu Generalnego lotniska Kraków–Balice.
Do kluczowych zadań inwestycyjnych zapisanych w planie należą:
- nowa droga startowa;
- rozbudowa płyty postojowej dla samolotów w części zachodniej;
- budowa nowego terminala cargo;
- rozbudowa terminala pasażerskiego;
- rozbudowa wewnętrznego układu komunikacyjnego oraz budowa parkingu wielopoziomowego.
O planach budowy nowego terminalu cargo niedawno informowaliśmy. 29 października 2020 r. roku krakowskie lotnisko otrzymało pozwolenie na realizację zadania inwestycyjnego pn. „Budowa budynku magazynowego Cargo wraz z częścią biurową oraz zagospodarowaniem terenu w Międzynarodowym Porcie Lotniczym im. Jana Pawła II Kraków-Balice sp. z o. o.”. Większy terminal pozwoli spełnić wymagania ruchu towarowego oraz umożliwi oddalenie ruchu samochodów ciężarowych od bezpośredniego otoczenia terminala pasażerskiego. W ostatnich dniach grudnia został ogłoszony przetarg na realizację tej inwestycji.
– Z powodu pandemii rok 2020 stał się wyjątkowo trudnym dla krakowskiego lotniska, ale także dla całej branży lotniczej i turystycznej. To czas zmagań z „niewidzialnym wrogiem”, który zweryfikował plany rozwijania atrakcyjnej siatki połączeń w Kraków Airport i całej branży. Przed wystąpieniem pandemii krakowskie lotnisko obsługiwało ponad 8 milionów pasażerów. W kwietniu 2020 r. obsłużyliśmy tylko 52 pasażerów, co wyraźnie wskazuje na ogrom strat dla lotniska – opowiada Radosław Włoszek, prezes Kraków Airport.
Według analiz rynku lotniczego w 2021 roku w Kraków Airport powinno pojawić się 4 250 645 pasażerów.
Rok 2021 ma być dla lotniska czasem jeszcze większych wyzwań: realizacji planu inwestycyjnego oraz odbudowy zaufania do podróży lotniczych i odbudowy potencjału krakowskiego portu.
Kraków Airport w dobie pandemii pozostaje w czołówce najlepszych lotnisk świata dbających o najwyższe standardy bezpieczeństwa i zdrowia pasażerów, czego dowodzi przyznanie mu, jako pierwszemu portowi lotniczemu w Polsce, ACI Airport Health Accreditation.