PKP Polskie Linie Kolejowe zakończyły prace poprawiające kolejowy dostęp do portu morskiego w Gdyni. Inwestycja o wartości 1,9 mld zł netto zapewniła sprawny i bezpieczny dowóz oraz odbiór większej ilości towarów koleją w krótszym czasie. Przedsięwzięcie zostało dofinansowane ze środków unijnych instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
PKP PLK poprawiły infrastrukturę kolejową w największych portach morskich: Gdańsku prace zakończone zostały w 2022 r. a w Szczecinie i Świnoujściu zakończone zostały już zasadnicze prace budowlane. Aktualnie zakończyła się też inwestycja w Gdyni. Dzięki niej w porównaniu z 2015 rokiem prognozowany na 2030 r. ostateczny wzrost przepustowości na stacji Gdynia Port będzie dwukrotny.
Stacja Gdynia Port dzięki sfinalizowanym pracom przyjmuje najdłuższe, do 750 metrów (wcześniej do 500 metrów), oraz najcięższe (o nacisku 22,5 tony) na oś, pociągi towarowe, które tym samym mogą przewieźć więcej towarów. Przyczynia się to do zmniejszenia liczby samochodów ciężarowych na drogach.
– Zbudowaliśmy 115 km nowych torów, 359 rozjazdów. Dwa nowe wiadukty o długości 640 i 170 metrów poprawiły przepustowość linii prowadzących do portu. Wyremontowany został most na rzece Chylonce, a 13 podziemnych zbiorników retencyjnych wraz z nową siecią kanalizacji zapewnia właściwe odwodnienie terenu. Powstała również publiczna ładownia. Sprawny i bezpieczny ruch pociągów prowadzony jest z LCS Gdynia Port wspieranego przez dwie nowe nastawnie – informują PLK w komunikacie.
Na terenie stacji Gdynia Port powstała największa głowica rozjazdowa w kraju, „spinająca” aż 39 torów. Aby uniknąć kolizji z napowietrzną linią wysokiego napięcia, kable energetyczne zostały ułożone pod ziemią – ich łączna długość wynosi 20 km. W momencie najbardziej zaawansowanych prac na placu budowy pracowało około 500 pracowników i nawet 200 maszyn. Co istotne dla funkcjonowania gdyńskiego portu, prace budowlane były prowadzone pod ciągłym ruchem pociągów.
Wartość inwestycji pn. „Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni” wyniosła prawie 1,9 mld zł netto. Ok. 43 proc. tej kwoty stanowi dofinansowanie unijne ze środków instrumentu finansowego Connecting Europe Facility (CEF) – „Łącząc Europę”.